Tuesday, October 19, 2010

Kek sedap!


Ok ok, sebelum mode sibuk macam lalat bermula, sia mahu update blog puas-puas. Boleh?

Bolehlah…..

Update kali ni semata-mata mahu menceritakan pasal makanan.

Kemarin dalam pada khusyuk mendengar taklimat PTK, tiba-tiba dapat notification k Watie, post something dalam wall FB. Sia yang duduk hampir paling belakang curi-curik la bukak hp tengok apa yang di post (hah! Kantoi!).
Amisah Binti Ahwang Still thinking what birthday cake n foods that I want to eat….
Erk? Apa mimpi k watie tag aku dalam wall post pulak ni? (membebel dalam hati)… Ah! Layankan saja k watie yang tersalah tagg ni…

Sia pun reply balik (sempat pulak tu!):
Mknlah kek buah Baker’s Cottage dgn aiskrim dgn spageti carbonara. Slrrpppp sedapnya!
Post!

Lepas jak post comment tu, terus tiba-tiba sia pulak yang teringin makan kek buah tu… Eeeeeeeeeee.. Sedapnya! Teringat masa zaman bujang dulu-dulu.... Makan separuh kek tu sendiri-sendiri.... heeee.....

Makanya, petang lepas balik taklimat konon mahu terus singgah ke kedai kek, sekalinya duit tarak cukup daaaa… Terpaksalah balik jugak rumah mintak duit dengan en. Suami dulu…

Sesampai-sampai rumah, en. Suami terkocoh-kocoh suruh bersiap cepat sebab dia ada rancangan lain, main badminton dengan kawan sepejabat katanya. Ah! Melepas kek aku!

Sekali, dijadikan cerita, malam tu en. Suami tidak berjumpa tempat bermain badminton… Apa lagi! Teruslah kami meluru ke Ampang. Sekalinya, itu kedai sudah tutop ok! Ces!

Tanpa berputus asa, sia terus bukak website Baker’s Cottage menggunakan iphone4 yang baru itew…. Ada guna jugak iphone4 ni ya bila di saat2 kecemasan begini. Telefonlah sana sini punya outlet yang terdekat, Tanya pasal kek buah tadi ni. Lepas telefon 3 outlet, outlet di Desa Setapak ada stok. Yeay! Tutup kedai pulak pukul 10.30 malam. Sempat en. Suami belanja di Nando’s Ampang… Hehhehehhe….

Jadi, gambar di bawah ini khas untuk k watie

Happy B’day k watie. Kalau hang ada kat sini, cheq belanja hang makan kek ni. Tapi, memandangkan hang jauh nun di Banting, cheq tulun makan untuk hang k. Tapi, kalau hang mai tempat cheq, cheq belanja hang kek ni k. Tapi (berapa banyak tapi daaaa….), kalau hang malas nak datang tempat cheq dan nak beli sendiri, hang pi tengok outlet-outlet Baker’s Cottage kat sini. Pastu call dulu samada diorang ada stok ke tidak. Cheq suka sangat kek ni kalau dah buhsan sangat makan kek-kek secret recipe.


Kek ni nama dia Royal Fruit Cake.
Topping tu ada freash cream dengan buah peach, longan kiwi dengan strawberi. Kek dalam tu kek span vanilla. Fillingnya pulak, fresh cream dengan buah peach, longan dengan nenas. Yang paling best, tentunya kepingan toasted kacang almond yang berada di sekeliling kek itu! Paling best!


Harga? Selalunya sia beli yang ½ kg, RM38.00. Ada juga 1 kg, RM58.00

Ok, Tutup cerita kek Baker;s Cottage!



Di bawah ni pulak, kek dari Splendid Cafe.

Menurut menu di Cafe tu, kek ni namanya Pistachio Cream. Harga? Tidak ingat, (sebab hari tu bayar sekali dengan makanan lain) tapi bukanlah mahal macam dalam website tu rasanya. Dalam tu ada filling krim pistachio dengan pistachio cincang. Sekali sekala makan kek selain daripada Secret recipe, sedap jugak.

Cukop cerita pasal kek dari Splendid Cafe!

Cerita pasal benda lain pulak.


Gambar di bawah ni pulak bukan pasal kek, tapi pasal kuih lapis. Kuih ni sia makan di MAEPS kemarin. Kenapa sia snap gambar kuih lapis ni? Sebabbbbb.... sia kagum dengan pembuat kuih lapis ni.... Kenapa? Cuba kamurang kira kuih ni ada berapa lapis...


Kalau kamurang dapat tengok dan kira betul-betul, kuih ni ada 10 lapis ok! Banyakkkkk tu.......... Selama-selama ni rasanya, selalunya sia jumpa maksimun setakat 6 lapis jak. Tu pun main 2 warna, putih dengan merah jak. Kuih lapis yang ini pulak, ada 4 warna, lepas tu keempat-empat warna tu pulak siap ada warna yang pekat, cair sikit dan yang paling cair. Rajin betul si pembuat kuih ni. Kemarin rasa sayang betul mahu makan kuih kapis ni. Tapi, demi menghargai si pembuat, sia makan jugak. Siap 2 potong tu! Rasa pun sedap! 2 Thumbs up kepada si pembuat kuih lapis!



7 orang pot pet on "Kek sedap!"

Anis on October 19, 2010 at 5:51 PM said...

thnks 4 d info.. nk gi try la.. klu kt bakers cottage ni anis slalu beli egg tart..

AnL mama Glam on October 20, 2010 at 9:23 AM said...

adui, sedapnya itu kek.. 1 0f my febret lg tuh... mauuuuuu jugaaaaa...

mama glam on October 20, 2010 at 10:07 AM said...

anis: cubalah anis. sedap!

niza: sedap kan? habis sudha bah niza... hehhehehhe

dd dudu on October 21, 2010 at 12:30 AM said...

alamak mama glam, dd tertengok gamba kek ni tgh2 malam ni... aaaa tidakkkk :]""

mama glam on October 21, 2010 at 8:31 AM said...

carik dd, jgn x carik... ai dulu, siap kek ni jadi kek kawen... hahahhaha.. suka sangat punya pasal.... x senonoh btol

eddy syrol on January 19, 2011 at 2:27 PM said...

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..

sume sedap!!! nak!!!

hehehe

tumpang lalu ek

http://eddysyrol.blogspot.com

mama glam on January 19, 2011 at 2:39 PM said...

eddy: memang sedap wokey! Wajib cuba! Apa lagi, terus serbu carik petang ni, jangan terlambat, nanti habessss!

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery