Wednesday, May 30, 2012

Resepi Tat Nenas (Pineapple Jam Tart) Sedap!


Hari tu asyik buat pavlova, akibatnya, bukan main punya banyak kuning telur dalam peti sejuk. Ada dalam errrrr…. 16 biji mengkali.. Ka, 20 biji.... Huhuhuhuhuhu…

Sayang mau buang, sia google lah resepi yang perlukan guna kuning telur. End up, sia jumpa beberapa resepi biskut kegemaran sia. Antaranya, tat nenas (pineapple jam tart). Sia jumpa banyak resepi. Jadi, sia cubalah beberapa resepi (kata banyak kuning telurrrr… hehehhehe)…

Jadi, hari ini sia kongsi resepi yang paling sia suka. Sia combine resepi daripada kak hanieliza dan junjs11. Halal ya!:

Resepi Tat Nenas (Pineapple Jam Tart) – dapat dalam 50 biji

Bahan-bahan pastry:
200gm tepung gandum
1 biji kuning telur
150gm butter
20gm tepung kastad

Bahan inti:
jem nenas secukupnya (sia beli di Bagus yang sudah siap, paste nenas manis, guna dalam 250gm (kalau mau buat sendiri, refer sini)

Bahan glaze:
2 biji kuning telur
2 s/k air
1/8 s/k pewarna kuning telur
*kalau tidak mau guna glaze macam di atas, campurkan terus pewarna kuning ke dalam adunan. Pasti cantik kuning tat tu, Cuma tidak berkilat la kannnn…

Cara-cara membuat:
1. Jem nenas dibulatkan siap-siap seberat 5gm (atau besar 5 sen mengkali), ketepikan.

2. Campurkan semua bahan-bahan pastry ke dalam mangkuk sehingga menjadi doh.

3. Bentukkan pastry ikut suka hati, masukkan inti dan glaze kan.

4. Panaskan ketuhar pada suhu 160 degree selama 15 minit.

5. Bakar tart selama 30 minit.

6. Yeay! Siap untuk dimakan, lezat sekali!


Bawah ni tat yang sia tidak sapu kuning telur. Sedap juga, cuma tidak berkilat lah...

5 orang pot pet on "Resepi Tat Nenas (Pineapple Jam Tart) Sedap!"

armouris on June 9, 2012 at 4:20 PM said...

kalau suka nanas, mesti akan suka minum kopi nanas

mama glam on June 14, 2012 at 6:44 PM said...

armouris: tq singgah

Siti Rohayah on July 2, 2012 at 3:29 AM said...

nampak cam senang tapi sy buta masak.. camne ek nak buat bg ada jalur2 tu.. gune piping ek..

bukittinggi fashion on July 28, 2012 at 12:03 PM said...

terimakasih...


BUKITTINGGI FASHION

mama glam on September 13, 2012 at 7:26 AM said...

Siti Rohiyah: kalau pegi bakery supplier shop, mmmg ada jual acuan tart nenas... dia mcm piping la jugak kaedahnye... lepas pipe, masuk inti, gulung, siap! ;)

Selamat mencuba!

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery