Monday, October 25, 2010

ke Taman Tasik


Esok pagi kita bangun awal ya ayah! Lepas Subuh kita jangan tidur, kita bawak Aimee jalan-jalan pegi taman.
Setiap Jumaat malam, itulah ayat yang akan terpacul dari mulut sia kepada En. Suami. Dan selalunya, keesokan paginya, ketiga-tiga anak beranak ini akan bangun lambat juga, dan natijahnya, berjalan-jalan ke taman dalam mimpi sajalah! Tiap-tiap minggu begitulah situasinya pada pagi hari Sabtu. Kata-kata tinggal kata-kata….

Tapi tidak pada hujung minggu baru-baru ini! Sebenarnya, tiada pun rancangan untuk bawak minah ni ke taman pada pagi Sabtu yang lalu. Si mama kononnya bangun awal, mandi awal hanya kerana mahu mentelaah nota-nota PTK yang berlambak itu. Melihatkan si anak dengan si ayah nyenyak tidur, digagahkan juga diri untuk mandi dan bersiap. Sekali, selesai saja mandi, tiba-tiba minah kumari itu bangun. Si mama apa lagi, cepat-cepatlah menalakan bekalan susu dengan harapan si minah itu tidur semula. Tapi, hampa….. Si minah Aimee itu tiba-tiba bangun dengan mata terbeliak yang seolah-olah menandakan “Aimee takmo tido dahlah!” Si ayah yang puas memujuk si anak supaya tidur kembali, keciwa… kerana tidurnya harus diberhentikan pada masa itu jugak… Hahahhahaha….

Si mama yang kasihan melihat si ayah yang terkeciwa, cepat-cepat cuba membetulkan keadaan dengan melontarkan cadangan “Ok.. ok.. ok… jom bangun semua! Ayah dengan Aimee pegi mandi, kita pegi tamannnn!!!!” Si ayah yang bersetuju, terus membawa anaknya mandi bersama-sama (nota: En. Suami sudah pandai mandikan anaknya tau!).

Selesai mandi, semua pun dengan riang dan gembiranya menuju ke taman.

Kami bawa Aimee ke Taman Tasik Ampang Hilir (ngan, ko mesti tau tempat ni kan? =p). Bukan main seronok minah ni tengok orang ramai. Mulalah kepalanya tertoleh kanan, tertoleh kiri… “Fuh! Ramai betul orang untuk ditengok!”, agaknya itulah kata-kata si minah yang tidak habis-habis membebel itu… Si ayah yang memang dipertanggungjawabkan untuk menemankan si anak, dengan setianya mengikut langkah si anak. Seronok betul minah tu….

Lepas taman permainan, kami bawa dia berjalan-jalan atas trek jogging pula. Sampai di satu hentian, kami rehat. Jalan lagi, sampailah ke hentian yang ada café dengan taman permainan sekali. Sampai saja di hentian itu, si ayah menemankan si anak sementara si mama makan nasi lemak makcik Temah sambil menelaah buku Pengurusan Kewangan yang sangat memuntahkan untuk dibaca… Bluwek!

Lepas habis si mama makan, giliran si ayah pula.. Maka, giliran si mama lah pulak membawa si anak berjalan-jalan… Penat minah tu dibawa berjalan-jalan oleh mamanya… Panjat cerun, jalan-jalan, naik buai…. Sampailah minah tu terduduk, malas mahu bermain…. Selesai saja ayahnya makan, sempat juga minah tu bermain-main sebelum ayahnya bersuara “Jomlah balik, dia dah ngantuk kot”

Sepanjang perjalanan ke kereta, kami saja sekali lagi membiarkan Aimee berjalan di trek jogging, sampailah minah tu terpaksa tipu kami yang kononnya dia mahu be.rak, semata-mata supaya si mama atau si ayah mendukungnya… Ceh! Si mama yang tidak tertipu, lepas periksa tidak ada kesan kebe.rakan, terus dera si minah Aimee suruh berjalan lagi, sampailah si ayah pula yang berasa kesian dan mengangkat si anak terus ke kereta…. Hehehhehe….

Tengok tu, cara dia tipu mama dengan ayahnya... Si mama pun hampir-hampir tertipu.. ceh!

Jalan sayang, jalan lagi.... Sikit lagi ni..

Sudah berasa sedikit malas. Jalan pun makin terhuyung hayang

Mama, Aimee dah penatlah...

Perot tu.. perot tu.. kasi tutop sikit! makin malas sampai baju pun diangkat sampai nampak perot buncit!

Sampai di dalam kereta, semakin ketara kemengantukan si minah Aimee itu. Selalunya dia bukan main tidak mahu duduk diam. Tapi kali ini dia terus duduk di pangku mamanya. Mamanya yang kesian melihat telatah budak yang sangat mengantuk itu, terus memberi bekalan susu. Sedikit saja yang diminumnya, terus dia menggosok-gosok mata, menandakan dia hanya mahu tidur saja… Sia pun baringkan di atas tempat duduk berbantalkan bantal berbentuk U yang memang sangat sangat membuatkannya selesa. Tidak mengambil masa yang lama, si minah Aimee pun tidurrrrr dengan nyenyaknya.

Sampai di rumah pun si minah Aimee sambung tidur jugak. Si mama dengan si ayah pun tumpang sekali.. hehehhehhe…. Tidur sampai masuk waktu Zuhur…. Hambek ko! Ke laut pembelajaran si mama glam! Hadeiiiiiii lah!


4 orang pot pet on "ke Taman Tasik"

ninieZUERYANNIE on October 25, 2010 at 9:03 AM said...

bijak nye aimee.. pandai wat helah nak suruh mama & ayah nye dtg amek.. comel.. comel.. comel!

mama glam on October 25, 2010 at 12:26 PM said...

hahahaha... tau xpe, banyak helah minah tu... sib baik mama dia x makan helah.. mulalah dia buat muka kesian kat ayah dia... hhahhahahaha....

khairul azreen on October 25, 2010 at 6:33 PM said...

hahahah....gud girl aimee ni....cmtu la....hehehhe

amboiii...korg buli ekkkk aimee...nk kena nih!!!!sian dia tau...kai dia lenguh....hikhikhik...

chomel la aimee nih...xsabar aunty na nk blk mesiaaa.....nk kwn dgn aimee...

mama glam on October 26, 2010 at 7:50 AM said...

hahahahha..... xde sape ada, masa mama dgn ayah dia buli.... peluang tidak boleh dilepaskan! hahahhaha.. larikkkkkkkkk!

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery