Wednesday, April 27, 2011

Tips: Melayan pengkomen anonymous yang $*%*(&$$%#*



Selama sia ber blogghopp di blog-blog orang yang tidak sia kenali a.k.a kadang-kadang blog yang glamour-glamour, sering sia ternampak komen-komen tidak enak daripada anonymous di entry-entry penulis blog. Kadang-kadang kalau yang berani, siap komen menggunakan ID sendiri lagi.

Kesian jugak sebenarnya dengan si penulis-penulis blog yang terkena tu. Masa tu, mulalah terdetik dalam hati ~Nasib baik blog aku tidak glamour sampai kena serang oleh orang-orang macam ni~ Hahhahahaha… Padahal sebenarnya jeles sebab blog-blog diorang tu glamour tapi blog si Am I Glam Enough? ni tidak jugak glam glam.. Hahhahahaha….

Ok, ok, serius ok! Bila menelitikan entry-entry yang menjadi mangsa si anonymous ataupun kita tukar nama lah, si pengkomen-pengkomen kurang enak (wah! Ayat!), sia sebagai orang di atas pagar selalunya tidak terus menghukum si penulis mahupun si pengkomen sendiri. Sia akan melihat dari sudut yang sememangnya logik di akal.

Contoh: Sekiranya si penulis sememangnya menulis sesuatu yang tidak betul, sia akan sama tidak setuju dengan apa yang ditulis oleh si penulis. Tapi, tidak bermakna, sia menyokong apa yang si pengkomen komen sekiranya komen yang ditulis itu memang bertujuan untuk menyakitkan hati si penulis.

Maksudnya, sekiranya si penulis menulis sesuatu yang tidak betul, seharusnya, si pengkomen meninggalkan sesuatu yang membetulkan apa yang si penulis itu tulis, tetapi haruslah dengan cara yang betul yakni dengan menegur secara baik dan tidak menyakitkan hati.

Dan lagi satu, sekiranya, si pengkomen itu adalah bukan kenalan rapat kepada si penulis, adalah lebih baik si pengkomen membaca dulu entry-entry lain si penulis sebelum menghukum sesuatu penulisan si penulis. Manalah tahu, sebenarnya, si penulis tu sememangnya orang yang baik-baik, tapi kebetulan ada sesuatu yang membuatkan dia tidak gembira pada hari dia menulis entry tersebut, lalu membuatkan dia menulis entry yang kurang enak dibaca. Maka, adil kah kalau dia dihukum hanya berdasarkan entry yang satu itu?

Bagi si penulis pulak, pada sialah, bila kita mendapat komen-komen yang tidak sedap untuk dibaca, sepatutnya, kita jangan melenting dulu. Bukan apa, kadang-kadang apa yang dikomen oleh orang yang tidak kita kenali itu ada betulnya, cuma mungkin cara menegur itu kurang enak dibaca. Jadi, apa salahnya kalau kita buat reverse psikologi dengan membalas kata-katanya dengan ayat yang lebih baik untuk dibaca. Jangan ikut rentak si pengkomen dengan memaki hamun sama si pengkomen. Dengan berbuat demikian, tidaklah kita ni nampak setaraf dengan pemikiran si pengkomen sekiranya komen yang ditinggalkan itu berbunyi seolah-oleh manusia yang tidak berakal.

Tapi, bila si pengkomen telah melampaui tahap batasan yang sepatutnya, ya! Masa itulah baru kita lancarkan serangan bertubi-tubi untuk menunjukkan rasa marah kita. Tapiiiiii…. Ada tapi lagi… Pun, tidak usahlah menggunakan ayat-ayat memaki hamun. Lagi sekali gunakan reverse psikologi… Mungkin dengan cara macam ini:

“Terima kasih kepada anonymous di atas komen yang diberi. Sekurang-kurangnya dengan kunjungan anda, dapat jugak meningkatkan lagi bilangan traffic di blog saya ini. Komen anda itu mungkin lebih membuka mata saya untuk lebih berhati-hati apabila membuat satu-satu entry pada masa hadapan. Terima kasih sekali lagi! Saya hargai kunjungan anda ke mari. Jangan lupa datang lagi pada masa hadapan ya!”

Nah! Kan bunyinya macam berakal sikit tu. Tidaklah kita pun jatuh sama kategori dengan si pengkomen yang sarcastic itu. Hah! Sila copy paste contoh komen di atas! Manalah tau kamurang akan mendapat komen-komen daripada anonymous seperti yang sia cakapkan di atas.. Hehehhehehe….

Kalau kamu tanya sia sendiri, selama berblogging, adalah sekali sia terkena. Di entry ini. Mula-mula sakit hati jugak. Iyalah, entry tu memang sia tulis untuk meluahkan rasa tidak puas hati sia terhadap kedai tu. Masa tulis tu memang dalam hati tu meluap-luap lah. Tu yang tertulisnya entry tu. Jadi, bila ada orang yang tidak dikenali komen yang boleh membuatkan panas hati, sudah tentulah hati ini akan membakar kan? Tapi, bila sia fikir-fikirkan balik, ada betulnya jugak apa yang si pengkomen itu cakapkan. Lalu akhirnya, sia pun redalah daripada kemarahan yang meluap-luap. Dan dan muhasabah diri dan berjanji pada diri sendiri untuk lebih berhati-hati apabila menulis satu-satu entry pada masa hadapannya…

Iyalah, mana ada manusia sempurna dalam muka bumi ni. Semua orang melakukan kesilapan. Tapi, kalau hendak menegur, biarlah kena dengan caranya. Janganlah sampai melupakan adat susila orang timur.. Ecececcece….

Bagi blog yang sememangnya penulisnya macam #%%^(*)$#$( pula, a.ka si penulis tu memang jenis yang menulis untuk bermegah-megah, untuk menyakitkan hati orang dsb, kalau sia lah, tidak kuasa pulak sia untuk menjenguk ke blog tersebut untuk ke sekian kalinya. Untuk meninggalkan komen pun, mungkin tidaklah, sebab tahu, orang-orang yang macam ni memang jenis manusia dia saja yang betul. Tidak pun orang yang macam ini, memang hanya hidup di dalam dunianya sendiri. Jadi, apa guna memberi nasihat kepada orang-orang yang macam ini? Silap haribulan, kita pulak yang akan menjadi bahannya balik! Ish! Tidak kuasa!


p/s: Lepas tulis entry ni, baru perasan Puan Fanor pun ada tulis entry yang content nya lebih kurang. Entah-entah, sekarang ni memang waktu pengkomen anonymous menyerang blogger-blogger... Jadik kamurang, hati-hatilah, lagi-lagi kalau blog kamurang tu memang famous. Sabar banyak-banyak ya!


4 orang pot pet on "Tips: Melayan pengkomen anonymous yang $*%*(&$$%#*"

ucufan on April 27, 2011 at 12:47 PM said...

hahahaa... tu ar.. mast nye blog pun ada ala2 gini.. tapi tak pasal blogger la.. pasal org len.. tp dah adik beradik la citer kita bertiga... tak larat makkkk

mama glam on April 27, 2011 at 2:25 PM said...

fanor: cam kebetulan plak.. aku memang dah lama nak tulis, tapi cam tahan-tahan.. tengok2, bila tulis, amek kau, sekali 3 orang buat entry lebih kurang sama... nasib arrr...

ninieZUERYANNIE on April 27, 2011 at 3:42 PM said...

owhh ade experience rupenyer.. haiyakk..

mama glam on April 27, 2011 at 5:45 PM said...

hehehhe.. ade ninie.. sebab tu boleh cakap berdasarkan pengalaman.. hehehhehe..

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery