Thursday, April 28, 2011

Mama glam scan tidak jantina baby dalam perut?


Kamurang kalau pregnant, rajin tidak pegi scan di klinik swasta untuk tahu jantina anak? Ninie punya jawapan dah tau dah… Memang rajin…

Ok, pada yang tidak tahu, sia dulu masa mengandungkan Aimee, sia memang tidak pernah berkunjung ke klinik swasta untuk scan semata-mata untuk tahu jantina anak yang sia kandungkan. Kenapa?

Satu: Sebab sia memang kedekut untuk membazir duit membayar caj untuk scan tersebut.

Dua: Sebab konon takut kalau keputusan scan tu tidak betul dan sia terlalu berharap, lalu akan mengakibatkan sia kecewa. Dan takut juga bila terlalu berharap, maka akan effect kepada bayi yang sia kandungkan dari segi pembawakan jantinanya.

Errr… Kamurang faham tidak apa yang sia maksudkan? Maksudnya, contohlah keputusan scan tu cakap bayi sia adalah perempuan. Jadi, sia takut sia terlalu berharap yang bayi sia itu adalah perempuan, dan akibatnya, sekiranya bayi itu keluar sebagai bayi lelaki, bayi itu akan menjadi seorang yang ala-ala nyah, hanya kerana disebabkan semasa mengandungkannya sia terlalu berharapkan dia keluar sebagai perempuan.

Dan begitu juga sekiranya, keputusan scan mengatakan lelaki, dan ianya keluar sebagai perempuan, bayi tersebut akan menjadi ala-ala tomboy atau pengkid hanya disebabkan si ibu a.k.a sia lah tu terlalu berharapkan yang dia nya keluar sebagai lelaki.

Macam masa Aimee dulu, even masa scan di kerajaan pun, tidak pernah sekalipun sia bertanyakan kepada Dr akan jantina bayi yang sia kandungkan. Perasaan ingin tahu ada, tapi sia tahan-tahankan. Takut akan berlaku perkara di perenggan yang di atas ni la kununnya. Dan akhirnya, apabila bayi tersebut keluar pada harinya, sia sangat bersyukur kerana ianya keluar sebagai perempuan yang sempurna. Sehingga ke hari ini, sifat keperempuanannya memang sangat-sangat terserlah. Sangat suka kasut, hand bag dan macam-macam gurly-gurly stuffs.

Ok, kenapa sia cakap sia lega kerana bayi yang sia kandungkan keluar sebagai perempuan.

Satu: sebab masa mula-mula mengandung, sia memang mengidamkan untuk mendapat anak sulung seorang perempuan.

Kedua: Masa sia mengandung tu, memang instinct tu kuat kepada mendapat anak perempuan berbanding anak lelaki.

Tidak tahulah samada instinct itu adalah disebabkan oleh sebab yang no. 1 atau apa. Tapi, itulah, orang selalu cakap, instinct seorang ibu memang kuat. Maka, apabila En. Suami cakap “Sayang, baby girl!”masa di labour room, sia memang tidak puas-puas memanjatkan rasa bersyukur kepada-Nya di dalam hati dan segala rasa sakit yang ada dengan automatic hilang begitu saja… Ahhhhh! Indah sungguh kalau mengenangkan saat itu!

Aimee fresh from the womb back in 27 July 2009!


Jadi, untuk mengandung yang kali kedua ni, sekali lagi, sia memang tidak pernah ke klinik swasta untuk scan jantina bayi. Scan di klinik kerajaan pun sama, sia tidak bertanya pulak pada Dr akan jantina bayi yang sia kandungkan. Instinct? Hmmm.. Itu rahsia… Bila baby sudah keluar, baru boleh reveal… Hehhehhe….


2 orang pot pet on "Mama glam scan tidak jantina baby dalam perut?"

ninieZUERYANNIE on April 28, 2011 at 10:35 AM said...

hahahhaa, sumer org tau kite giler scan kan.. tp kite g scan sbb rindu nk tgk baby, seronok tgk baby gerak2 dlm perut tidak semata2 nak tau jantina baby, takut ada salah fhm heeee.. 2nd time pregnant nih, pas wat 4D, kite dah x scan dah.. sbb biler rindu nak tgk baby gerak2 tekan aje butang "play".. seronok, dpt tgk ulang2 kali ngan kakak Qisya.. sampai kakak Qisya kdg2 request "nak tgk adik"..

tp masa Qisya dulu pon instinct kite kuat ckp bby pompuan..

mama glam on April 28, 2011 at 1:56 PM said...

Ninie: ouhhhh.... buat 4D tu video eik? wah! Baguslah mcm tu!

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery