Friday, August 13, 2010

Apa pasal suka kutuk drama melayu?


Kemarin semasa ber bloghopping ada lah terjumpa satu blog ni yang mengutuk drama melayu yang baru-baru ini (baru minggu lepas habis rasanya) ditayangkan di TV3 setiap jam 10.30malam, daripada hari Selasa-Khamis. Siapa-siapa yang ada tengok tu, taulah drama apa.

Ok, sia cakap terus terang, sia ni antara penggemar drama Melayu. Tidak kisah lah orang cakap apa pasal drama Melayu, sia tetap akan tengok bila-bila mana sia ada masa terluang. (drama bukan Melayu pun sia minat jugak =) Tamil ka, cina ka, orang putih ka, hindustan ka.. semua layannnnnnn….)

Berbalik kepada entry si penulis blog ni. Dalam entry minah ni, bukan main lancang lagi mulutnya mengutuk penulis drama melayu. Sia kan kadang-kadang kesian dengan orang Melayu sendiri.

Selama sia hidup dan dewasa ini, pada kebanyakan masa akan sia dengar ketidakpuasan hati Orang Melayu terhadap apa sahaja yang dibuat oleh orang melayu sendiri. Semuanya tidak kena. Namakan saja, lagu, drama, filem, kereta, produk tempatan dan banyak lagi. Tapi, kalau produk keluaran luar negara macam Indon, Negara-negara orang putih macam US ka, Europe ka, semuanya hebat belakalah. Sampaikan kadang-kadang ada filem yang pada hemat sia tidak masuk di akal dan mengarut pun tetap mendapat hasil jualan tiket yang membanggakan. Siap berebut-rebut dan sanggup berbaris beli tiket di pawagam. Tidak dapat pawagam sini, pigi pawagam sana. Kalau ditayangkan semula di TV berapa puluh kali pun, sanggup tangguhkan semua benda yang penting untuk dibuat semata-mata mahu menonton filem yang dulunya pernah ditonton.

Terus terang sia cakap, even hubby sia pun pengutuk nombor 1 drama, filem dan lagu-lagu Melayu. Memang saja cari pasal untuk ditarbiah la tuh!

Bukanlah sia mahu cakap yang semua produk orang Melayu ni bagus. Ada jugak yang kadang-kadang sia rasa kurang bagus di mata sia. Tapi, pada sialah kan, daripada kita setakat mengutuk dan menghina dan mengata sahaja, apa salahnya kita mengutuk sambil memberi idea bagaimana untuk memajukan lagi produk atau keluaran Orang Melayu kita tu. Janganlah kutuk sampai mungkin boleh menyebabkan si penghasil produk berkenaan berkecil hati lalu langsung mematikan hasratnya untuk memperbaiki diri pada masa akan datang. Senang cerita, cuba kita letakkan diri kita dalam kasut mereka (direct translation from English betul.. hhahahaha).

Apa-apa pun, sia tetap peminat drama-drama Melayu! Lantaklah kamurang mahu cakap apa!


5 orang pot pet on "Apa pasal suka kutuk drama melayu?"

Anatel Ameen on August 13, 2010 at 12:08 PM said...

Mak Ana favor both Malays n non Malays drama ke filem ke lagu ke asalkan sesuai dengan citarasa. Agak-agak tak sesuai, tak payah tengok/dengar n tak payahlah kutuk. Abis citer.

Hehehe...cuma agak emosional kalau ada yg mengutuk kereta nasional. Emosional yg meluap2 hahaha.

Gua! on August 13, 2010 at 10:40 PM said...

hahaha..aku pun ada gak kutuk.tapi ada yang ok dan bagus.tengok produser la.ada yang buat kerja ikhlas dan sungguh-sungguh.ada yang buat ala kadar...biasa la tuuu...

mama glam on August 15, 2010 at 9:37 AM said...

mak ana n ipin: kan? X best, tukar je channel. Abis cerita!

P/s to mak ana: itu i tau! Bole jd model iklan keta nasional pd ms akn dtg ni =)

::EIDA:: on August 16, 2010 at 12:18 AM said...

erk? cm tgok je cerita tuh !!
argh !! sye suke drama melayu ok !
xsuker,sila tup tb anda !
hahhaha~

mama glam on August 16, 2010 at 10:19 AM said...

kita sama! I loike it too!

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery