Wednesday, June 22, 2011

Pengalaman dan pembawakan masa mengandung


Bila anak masuk 2 orang ni, barulah tau pembawakan ibu mengandung ni ada macam-macam… Lain anak, lain pembawakannya… Ada yang ok di sana, di sini pulak tidak ok, dan begitulah sebaliknya ikut pembawakan…


Contoh masa Aimee dulu, di bawah ni antara pengalaman dan pembawakan yang sia alami masa tu:

1. Ada morning sickness mild. Tapi, tidak perlu sampai makan ubat untuk tahan muntah. Selalunya, kalau tidak kena dengan makanan yang dimakan, muntahkan keluar, lepas tu boleh makan makanan lain yang lain dan insya Allah tidak akan muntah lagi selepas tu.
2. Muntah masa memberus gigi. Yang ini memang wajib setiap pagi.
3. Kemuntahan sepanjang kehamilan… Ya! Masa ni, boleh katakan tiap-tiap hari sia memang wajib muntahkan makanan yang dimakan… Selalunya, kemuntahan ni akan berlaku pada waktu petang atau malam…. Tapi, lepas muntah, memang lega habislah…. Dan masalah kemuntahan ni, berlarutan sampailah ke labour room… Lepas baby keluar, masalah ni terus hilang…..
4. Pasal makanan, sia memang sangat-sangat ke arah western food. Nasi-nasi berlauk ni memang sangat-sangat jarang, lagi-lagi yang merah-merah… Yang paling sia suka makan masa ni, spagethi dengan pizza, memang favourite habis!
5. Langsung tidak boleh minum air kosong atau air sejuk. Ini memang tidak boleh blah la… Sepanjang kehamilan, serius sia tidak menjamah air kosong…. Tidak lalu yang amat… Jadi, tiap-tiap kali minum, sia akan minum air manis.. Macam-macam minumanlah yang ada dalam stok.. Air MILO lah, ribena lah, soya lah…. Nasib baik tidak kena kencing manis masa mengandung tu! Dan semua-semua air ni, sia minum yang tidak sejuk punya… Sebab, kalau minum yang sejuk, memang jawabnya, selesema batuklah pulak yang menjelma…
6. Mulut si mak buyung macam harem! Hahahahhaha… Yang ini sia sendiri perasan… Cakap main lepas jak.. Lepas cakap baru fikir… Makanya, rasanya, memang ramailah umat manusia yang terasa hati dengan si mak buyung masa ni… Nasibbbbb… Mungkin, disebabkan tu, masa mengandung tu memang hati gumbira saja…. Sebab, takdak simpan rasa susah hati.. Hahhahahaha…
7. Berat badan sampai sebelum bersalin naik 16kg!
8. Masa ni perut boleh tahan besar… Masa usia kandung cecah 7 bulan a.k.a 28 minggu, perut membesra dengan jayanya.. Jadinya, awal jugaklah sia terpaksa solat guna kerusi sebab perut sangkut masa sujud.. Hehhehehe…
9. Sangat independent boleh bawak kereta sendiri ke mana-mana… Perut sudah masuk 8 bulan baru mintak En. Suami hantarkan ke pejabat.. Itu pun sebab perut sudah samgkut di stereng.. Hahahhahaha….
10. Sepanjang kehamilan sangat-sangat malas! Masak malas, kemas rumah malas.. Ah! Semualah! Yang sia tahu, baring, duduk, baring lagi, duduk lagi… Itu jaklah.. sampailah bersalin macam tu… Memang teruk betul..


Masa yang no. 2 ni, bawah ni antara pembawakan yang sia perasan:

1. Morning sickness sangat teruk masa usia kandung 2 bulan hingga 4 bulan setengah… Dia punya morning sickness… ya ampun! Tuhan saja yang tahu! Makan, muntah… minum, muntah.. makan lagi, muntah.. minum lagi, muntah… Senang cerita, kalau sudah mula muntah tu, memang kena jab lah jawabnya baru boleh berhentikan muntah… Dan lepas ok, memang langsung tidak boleh skip makan ubatlah… Mula-mula pregnant, kena makan 3 kali sehari.. Lama-lama, berkurangan 2 kali sehari.. Dan bila lepas 4 bulan setengah, alhamdulillah, tidak lagi bergantung pada ubat tahan muntah tu…
2. Muntah masa memberus gigi. Yang ini memang wajib setiap pagi jugak.
3. Masalah kelebihan air liur… Yang ini, sebelum kena batang hidung sendiri, tidak pernah tahu ada pembawakan yang macam ni… Tapi, bila sudah kena, hah! Sendiri tahu betapa lecehnya… Ke mana-mana usung botol untuk ptuihhh! Disebabkan itu, mula-mula tu sia memang sangat-sangat tidak selesa kalau perlu berjumpa dengan orang… Iyalah, fikirkan keselesaan orang melihat diri tu asyik ptuiiii… Wei! Boleh buat orang geli ok! Tapi, lama-lama sendiri fikir, sampai bila mahu menjauhkan diri daripada orang kan? Akhirnya, sia redah saja demi untuk teruskan hidup macam orang normal yang lain.. Nasiblah siapa yang tidak selesa.. Sia cuba sehabis baik untuk elakkan orang berasa geli.. Tapi, manalah sia boleh agak penerimaan orang macam mana kan? Minta maaflah kalau ada yang tidak selesa ya… Dan sia rasalah… masalah ni akan berlarutan sampailah baby keluar… Jadi, kalau ada yang rasa dia akan kurang senang, baik jangan ketemu dengan sia ya sampai baby keluar… Bukan apa, elakkan kesalahfahaman dong!
4. Pasal makanan, sia kurang gemar makan western food. Lebih prefer makan nasi-nasi berlauk.. Lagi-lagi kalau lauk masak lemak cilia pi, perghhhh!
5. Pasal air minum pulak, sepanjang kehamilan ni, sia memang wajib minum air sejuk! Tidak kisahlah air apa pun.. Air kosong pun ok asalkan sejuk dan berais! Tapi, air yang masam-masam, kureng sikit…
6. Setakat ni, berat badan baru naik lebih kurang 9kg… Ada lagi 2 bulan to go… Jadi, besar kemungkinan, sia jangkakan kenaikan dalam 11-12kg macam tu…
7. Memandangkan berat badan tidak naik terlalu banyak, makanya, perut pun memang comel sikit berbanding masa mengandungkan Aimee dulu… Usia kandungan 32 minggu ni, masih boleh sujud lagi masa solat… tapi, daripada awal kehamilan, sia memang solat duduk saja.. Macam pening-pening bila kena solat berdiri duduk… Ada masa tu, masa morning sickness teruk, siap solat baring.. Tidak apalah, janji solat kan?
8. Tidak selesa mendengar radio atau mendengar yang bising.. Jadinya, daripada mula-mula hamil sampai sekarang, boleh kiralah berapa kali sia dengar radio.. Itupun, sebab tumpang kereta orang.. Kalau naik kereta sendiri, memang sunyi sepilah kereta itu jawabnya….
9. Sangat-sangat tidak larat drive jauh-jauh… Naik turun LRT larat pulak… Makanya, sendiri kira sudah berapa lama sia tidak bawak kereta ke pejabat.. Tidak tahulah macam mana keadaan sia masa lepas habis pantang nanti.. Huhuhuhuu….
10. Kemalasan tidak seteruk masa mengandung anak pertama… Adalah jugak tenaga untuk berkemas-kemas dan masak-masak lepas habis morning sickness tu… Tidaklah rumah tu macam tongkang pecah macam masa mengandung Aimee dulu.. hahahhahahha.. ngaku ok!
11. Last sekali, sia perasan, mengandung kali ini, otak sia sangat mudah berasa penat. Kalau suruh fikir banyak-banyak, mak pening nok!



0 orang pot pet on "Pengalaman dan pembawakan masa mengandung"

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery