Tuesday, January 4, 2011

Angry Mama!


Hasrat untuk tidur awal malam tadi telah tidak tercapai…..

En. Suami tidak jadi pergi bermain badminton kemarin. Jadinya, lepas maghrib kami ke Permata untuk mengambil Aimee… Sebelum balik, mestilah ada sesi Aimee bermain-main dulu kan? Dijadikan cerita, lepas bermain-main, sedang elok masa untuk berangkat pulang, jiran sebelah rumah Pah datang untuk menjemput anaknya kahwin tengah bulan ni. Takkanlah masa-masa tu jugak tiba-tiba mahu angkat kaki kan? Jadi, kami pun tunggu… Tunggu punya tunggu, jam tunjukkan 9.45 malam. Memandangkan kami perlu pulak singgah ke bank untuk urusan lain, kami minta diri dulu sebelum tetamu balik.

Terus-terusan itu jugak, kami menghala ke bank. Gitu gini gitu gini, lebih setengah jam habis di situ saja…. Lepas tu, singgah pulak Esso top up TnG. Sudahnya, kami sampai di rumah dekat-dekat jam 11 malam. Si minah Aimee pun sudah terlelap sakan dalam kereta…

Sampai-sampai di parking, mintak En. Suami angkat si minah kumari dengan harapan, tidaklah dia terbangun. Aisehman! Gagal! Mata dia time time tu jugak terbeliak! Sudah!

Tidak berputus asa, lepas si minah Aimee ditukarkan baju dan pampers semua, usaha untuk menidurkannya semula pun bermula….

Sedang-sedang minah tu menyusu, tiba-tiba dia berpaling ke ayahnya… Si mama dalam hati sudah mulai resah… Si ayah yang memang sangat rajin melayan anaknya, meng ‘offer’ game Angry Bird untuk mententeramkan anaknya yang asyik merengek… Si anak pun syok tengok si ayah main game tersebut begitu khusyuk sampaikan nampak seolah-olah sudah mahu terlentok dibuatnya. Lalu, si mama yang memang sangat-sangat mengantuk meng ‘offer’ pulak susu.. Si anak menyambut dengan ghairah sementara si ayah menyambung bermain game Angry Bird tersebut.

Melihatkan si anak mata sudah ala-ala lalok, si mama pun melelapkan matanya bersama, walaupun bunyi game Angry Bird yang dimain si ayah terngiang-ngiang di telinga… Sedang si mama syok melelapkan mata, tiba-tiba si anak sentap lalu menarik cicu yang sedang diketapnya. “Adoi! Aimee, sakitlah!” Jerit si mama yang terkejut dan kesakitan…
Si anak yang agaknya telinganya pun tadi terngiang-ngiang bunyi game Angry Bird, lalu berpaling balik ke ayahnya. Sudah! Minah ni segar baliklah pulak. Si mama yang memang sangat-sangat tidak larat, membiarkan anak-beranak meneruskan usaha bermain game tersebut. Si mama pun tidurrrrrr…

Sedang-sedang syok tidur, tiba-tiba si ayah kejut untuk susukan si anak. Terpisat-pisat mata si mama, tala saja… Ingatkan si anak akan terus lalok dan tidur… Ouh! Tidak! DIa merengek lagi la pulak! Si ayah yang matanya pun sudah mulai mengantuk, hampir-hampir naik angin, tapi dilayankan jugak si anak dan cuba dipujuk supaya tidur. Tapi, tidak berjaya! Si anak terus-terusan merengek sampailah si ayah bawaknya keluar ke hall, bukak TV, sambil-sambil nyanyi lagu nenek-nenek si bongkok tua:

Nenek-nenek si bongkok tua,
siang malam asyik berjaga,
Mencari cucu di mana saja,
nenekku kawin dengan anak raja.

Cucu-cucu tak dapat lari,
nenek ada kuasa sakti,
Nanannanananananananana,
siapa yang kena dia yang jadi…

Kamurang nampak tidak di mana salahnya lirik lagu yang si ayah nyanyi untuk si anak? Arghhhhhh! Si mama yang memang tahu si ayah yang memang tidak pernah mahu berusaha menyanyikan lirik yang betul naik tension dengar lagu tersalah lirik yang diulang entah berapa puluh kali..

Daripada mengantuk, jadi terbeliak mata dek ketidaksanggupan mendengar lagu yang tersalah lirik itu!

Akhirnya, mama sudah jadi Angry Bird! Ini bukan game, ini real punya Angry Mama! Hampir-hampir anak beranak itu ditelan!

Si mama keluar bilik, “Aimee! Jom tido! Ayah tutup TV, jom tido! Semua orang kena tido sebab mama dah ngantuk sangat-sangat!” Kamurang bayanglah, masa tu jam pun sudah tunjuk angka hampir-hampir ke pukul 2 pagi tahu! Mana si mama tidak naik hangin dengar bunyi bising TV lah, bunyi memekak lagu tersalah lirik la! Adoilah!

Akhirnya, si anak beranak akur dengan si mama. Si anak ikut mamanya masuk ke bilik. Si ayah masuk bilik air, mandi dan solat…

Sambil menyusukan, si mama hum la lagu Baba Black Sheep sambil-sambil tepuk peha si anak… Tapi, punya liat si anak mahu lelapkan mata. Macam saja-saja dilawannya rasa mengantuk tu. Adoilah!

Si ayah pulak, lepas habis mandi, macam-macam bunyi dibuatnya di luar bilik. Tidak habis dengan itu, lepas korek telinga, boleh pulak dibalingnya cotton bud ke tong sampah yang tidaklah penuh mana. Di malam yang sangat sunyi, haruslah bunyi cotton bud jatuh ke dalam tong sampah pun kedengaran kan? Si mama gerammmm dalam hati! Ada orang mahu kena telan ni kalau si anak tidak berjaya ditidurkan!

Tidak habis dengan itu, si ayah yang sudah sangat bersedia untuk tidur, naik menghempaskan diri ke atas katil. Si anak yang sedang menyusu, terdiam seketika…. Menoleh ke ayahnya…. Si mama yang memang sudah hampir hilang sabar, tarik balik si anak, susu! Si ayah pulak yang matanya sudah tertutup bergolek ke kiri ke kanan membetulkan posisi tidurnya, Nyot nyet nyot nyet bunyi spring tilam yang bukan VONO itu… Urghhhhh! Si mama tepuk manja lengan si ayah dan tunjuk tanda senyap pleaseeeeee! Si ayah senyum dan terus tidurrrrrrrrr….. Tidak lama kemudian, si anak pun tidurrrrr…..

Hmmmmmm…. Amannnnnnn…..


P/s: Hari ni sepanjang hari si mama asyik muntah-muntah…. Makan muntah, minum muntah… Pendek cerita, apa saja yang masuk dalam perut, habis dimuntahkan balik semuanya…. Adakah akibat kegagalan misi untuk tidur awal malan tadi? Malam ni harus dua orang anak beranak itu dipaksa tidur awal! Kalau tidak, dua-dua tidur luar! Mama mahu tidur awal malam ini!

8 orang pot pet on "Angry Mama!"

empress_azalea on January 5, 2011 at 7:43 AM said...

haha..betol2..biar tak cukup makan janji cukup tido..siannye kat akak tapi nak tergelak pon ye gak..haha

'cik puan' inah jeliterrr... on January 5, 2011 at 10:07 AM said...

hahaha...
bila pregnant ni, cepat sgt temperature kemarahan tu naik kan???hehehehe...klu aku dtempat ko pun weng...agaknya jd singa suda...

noel's on January 5, 2011 at 1:06 PM said...

wakakakaka...!!!! gelak guling2.. nyanyi salah lirik ngan buang cotton bud pun jd isu.. kelako2.. bila mata dah ngantuk tapi xleh tido, mmg hangin naik kepala la... mmg I setuju sgt2..

ninieZUERYANNIE on January 5, 2011 at 1:22 PM said...

hahahahah.. sabar la wahai mama aimee.. hmmm lebih kurang je kisah kite nih.. huuuuu

Gua! on January 6, 2011 at 1:03 PM said...

bab lagu tersalah lirik tu yang aku tak tahan tu..hahahahaahahahaaa!

mama glam on January 7, 2011 at 2:30 PM said...

wanie: Tuhlah, hangin 1 badan mak x cukop tido!

inah: Tuh lah, sensitip ko!

ainul: malam yang hening ainul... salah lirik tu yang paling x tahan tau! sakit telinga mak mendengornye!

ninie: anda memang slalu mengalami masalah yang sama dengan kita.. nasib... nasib...

ipin: ko tau xpe, sakit telinga aku dengor tau! xleh join jangan lupa lirik btol!

Ms.Ingenieur on January 17, 2011 at 7:18 PM said...

hahahahah...sgt lawak laaa....mcm2 betul!!!

mama glam on January 18, 2011 at 2:55 PM said...

tu lah dia yop dengan anak sedara kesayangan kamu... macam-macam! nasib si mama tak darah tinggi... hadoilah!

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery