Thursday, March 4, 2010

Penangan tempoyak!


Tengahari tadi makan tempoyak (sebenarnya, hari-hari pun makan tempoyak di kantin No. X tu), sekali petang ni, adui! Memulas-mulas perutku ini, Tuhan jak yang tahu… Sekali ndak boleh tahan, phew! One shot! (You know what I mean….) Senang cerita! Bagus jugak, mudah kerja! Hehehhehe…

Cakap pasal tempoyak, sia ni sebenarnya dulu-dulu ndak makan tempoyak.. Iyalah, orang Sabah mana makan tempoyak.. Kami makan durian jak… Jadi, bila mula-mula sampai semenanjung, bila nampak orang makan tempoyak, sia mulalah “Eeeuwww! Ndak makan. Ndak pandai makan” Orang paksa suruh cuba pun ndak mau…

Jadi, macam mana boleh suka pulak makan tempoyak?

Ni semua berpunca pada Kak Liza. Masa sia duduk dengan Cik Noi (Makcik sia) di Jalan Klang Lama, Kak Liza (BFF Cik Noi) selalu betul masak sambal bilis tempoyak… Mula-mula ndak makan.. Tapi, bila lama-lama tengok diorang berdua ni makan macam apa jak.. Macam sedap betul jak.. Sia pun mencuba lah… Sekalinya…. Fuyooooo! Sedap gilak wa cakap lu!

Bermula daripada hari itu, cakap jaklah apa jenis masakan tempoyak.. Lagi-lagi kalau gulai tempoyak… Tidak mungkin akan kutolak…. Rasa ndak cukup lagi ada! Heeeee…….. Tambah-tambah lagi kalau gulai tempoyak pedas! Slrrrppppp! Lezat hingga menjilat jari woooooo!!!!!!!!

P/s: Mama glam ini ndak tau masak gulai tempoyak. Pernah cuba, tapi rasa macam pelik jak. So, tunggu orang masaklah baru makan =)

3 orang pot pet on "Penangan tempoyak!"

FS on March 5, 2010 at 11:20 AM said...

fuhhh...aku pun minat jugak..hehehe.ramai org stop kat rnr sg perak arah selatan sebab nak makan ikan patin masak tempoyak..

mama glam on March 5, 2010 at 11:42 AM said...

Sedap giler kan? Tapi, aku makan kuah gulai jer... ikan patin aku x mkn... huish! ni yang nak kena makan tempoyak lagi tenghaari ni... heeeee....

Nina Rizwina on March 11, 2010 at 7:17 PM said...

hehhe ada geng tempoyak la...nyum nyum...ikan patin..sedap gak...try la aweng..

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery