Wednesday, November 7, 2012

Lpeas hujan, pasti ada pelangi ;)



Lama betul kan sia tidak update blog ni? Pasti ada yg rinduuuuu (cepat angkat tangan dayah dan yang seangkatan dengannya! Hahhahhahahahha…)

Ok, alasan cliché yg sia mau bagi ni, serius sia sangat2 sibuk… bukanlah sia ni sibuk sebab terlalu banyak kerja.. malu mau cakap macam tu sebab sia tau rakan sekerja sia yang lain lebih banyak kerja lagi.. Jadi, selayaknya sia cakap sia sibuk sebab sia terlalu banyak benda yang perlu dipelajari.. Duduk office design ni begitulah… Bila ada peluang sebaik ini, pada sia, sangat2lah rugi sekiranya sia tidak gunakan sepenuhnya. Maka tergolonglah sia dalam golongan orang2 yang kerugian… Ditambah pulak dengan rakan-rakan sekerja yang best, tidak lokek ilmu, bos-bos pun sama tidak bosan mencurahkan ilmu. So, apa lagi yang sia patut mintak? Apa lagi alasan untuk sia tidak mahu belajar dan terus menimba dan mengorek ilmu-ilmu diorang kan?

Mula-mula masa pindah sini, sia ingat lagi, sia cakap dengan diri sia sendiri “aku akan sibuk dalam tempoh 3-4 bulan pertama. Aku pasti kena stay back utk belajar macam2. Lepas tu, pasti akan ok” ( perasan terlebih ok! Ingat terror nauuuu) Ok, itu cerita bulan 12 tahun lepas ok… skrg sudah bulan Sept 2012, hampir setahun, makin banyak yang sia belajar, makin sia rasa betapa tidak pandainya sia ni… kadang-kadang sampai rasa macam mau menangis pun ada bila satu-satu benda tu sia susah yang amat untuk paham… Tapi, sekali lagi sia masih rasa bersyukur sebab sia dikelilingi dengan orang2 yang tidak pernah bosan menurunkan ilmu kepada sia.. dari opis, ke rumah (suami sia la tu! Tq abang! I love u so strong lah!)…. Kadang2 sampai terlintas di benak sia, “mungkin inilah ganjaran yang Allah bagi aku atas kesabaran aku duduk di CPUM di BPKS dulu”



Ya! Pada siapa yang tidak tahu, dulu 4 tahun sia rasa sangat down duduk di CPUM buat admin works, sampai macam mind tu blocked lah, sampai rasa macam sia ni memang akan sign mati lah dengan CPUM tu.. memang tiada langsung harapan untuk ambik Ir atau sambung master in technical subject… Hah kau! Betapa lah down nya sia masa tu.. ditambah pulak dengan cakap2 orang yang sindir2 kunun sia ni macam tidak mau keluar dari CPUM, cakap sia ni rugi jak belajar degree in civil eng tapi end up dengan kerja2 admin lah.. ok, sia sebenarnya, terasa jugak dengan kata2 orang tu.. Tapi, namanya kawan kan.. buat apa mau gaduh benda2 sekecil itu.. langsung tidak berbaloi… Jadi, apa yang sia buat sepanjang di CPUM, sia anggapkan waktu bertenang sia lepas terlalu tensi duduk di supplier bertungkus lumus macam mau mati. Sia buat kerja sia sehabis baik jaklah, semampunya...

Dan Alhamdulillah, sekarang sia sangat happy dengan kerja sia… syukur akhirnya kerja yang sia buat mampu untuk buatkan sia mengaku yang sia seorang civil engineer. Adalah idea untuk lukis shear diagram or moment diagram bila orang tiba2 tanya… taulah apa itu shear wall, pad footing, strip footing dll… tapi, masih longgggggg way to go untuk dptkan Ir. Sia antara engineer yang sangat2 merangkak2 bila buat design… Makanya, sia perlu usaha lebih untuk jadi pandai seperti orang lain… insya Allah sia tidak akan berputus asa selagi sia ada tempat untuk merujuk segala apa yang sia tidak tahu… Betapa beruntungnyalah hidup sia….

 Tapi, seperti biasalah kan, bila kita untung di sini, di sana mungkin tidak berapa menguntungkan… sia sekarang terlalu sibuk sampaikan banyak masa sia bersama anak-anak dan suami tepaksa sia korbankan… Kesian diorang… Tapi, sia memang sangat bertuah punya suami seperti suami sia yang sangat2 memahami… Apa lagi yang patut sia minta bila dapat suami seperti dia? Sia bersyukur, serius bersyukur!



Dannn.... Dikelilingi orang2 yang baik2 tidak sah kalau tidak dikelilingi orang2 yang dengki, cemburu, iri hati dsb.. Tapi, sia simpan saja cerita itu untuk diri sia sendiri… Sia anggapkan itu lumrah dalam kehidupan bekerja dengan pelbagai ragam manusia.. Tanpa orang2 macam ni, terlalu dull lah keihidupann bekerja kannn… Apa yang mampu sia buat, Cuma berdoa semoga orang2 ni insaf lah dan bermuhasabah diri.. Peringatan ini juga untuk diri sia sendiri… Kita manusia tidak sempurna... Apa-apa pun, semua pengalaman pasti ada hikmah di sebaliknya, lepas hujan, pasti  ada pelangi kan.. mana tau, disebabkan pengalaman2 itu Ir. Amisah terlahir dalam masa setahun, dua tahun or 3 tahun dari sekarang.. hahhhahaha..... Perasan! Lempang laju2! Larikkkk!

ok kamurang... lain kali sia cerita lagi k! ;) love u all!

6 orang pot pet on "Lpeas hujan, pasti ada pelangi ;)"

::EIDA:: on November 7, 2012 at 9:30 PM said...

Okhokhokhhh.. batukk. nama kene sebut! Angkat tangan je? Dayah tengah angkat kening skrg ni tau tau.. nampakk? HEHE ~ Kemain lamaaaa..... tapi tak pe, facebook ade je kenn... ape ade hal.. ;p Lepas hujan mesti ada pelangi.. Lepas ada pelangi mesti ada pelangi senja.. Best ouh lagu stacy tu kannnnn.. Erkk? Panjang benor pulak komen.... Lama tak komen sini... HAHAHHAHA.. Babai..

empress_azalea on November 8, 2012 at 8:31 AM said...

Ir Amisah soon to be..how long does it takes it doesnt matter..yang penting, majulah amisah untuk kita!caiyook!!

Liza Othman on November 8, 2012 at 9:45 AM said...

Ir.Amisah.. sure!
kitorg punya pengarah kalau bg emel selalu letak Ir kat depan nama semua engineer. maybe as perangsang utk kami dptkan title tu and as doa juga tu :)
seronok bila dpt peluang belajar design..all the best to you :)

mama glam on November 20, 2012 at 8:59 AM said...

Dayah: hahahahhahaha.... kalakor lah dayah ni... tp, mmg kan, pelangi senja tu sedap je telinga menedengar.. hehehhe

mama glam on November 20, 2012 at 9:02 AM said...

wani: huhuhuhu.. Aminnnnnnn.... tq jiranku ;)

mama glam on November 20, 2012 at 9:03 AM said...

Liza: tq liza.. insya Allah akan sampai masa utk liza pulak duduk kt office ni...

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery