Friday, April 13, 2012

Kid's Update


Lama tidak cerita pasal anak-anak sia yang 2 orang tu kan…. Banyak sebenarnya perkembangan 2 beradik tu kebelakangan ni. Tidak sempat jak sia update.. Hhehehe..



Aimee:
Perkembangan terkini yang paling penting sia rasa adalah dia sekarang sudah sebulan diaper free. Alhamdulillah! Sebenarnya, dia diaper free pun secara tidak dirancang.. Puas sia pujuk dia supaya free daripada diaper hari tu, tidak jugak berjaya. Sekalinya, dijadikan cerita.. Eh! Tapi sebelum tu, kan hari tu sia cakap anak-anak sia sudah tidak pakai disposable diaper dalam entry ni


Jadi, dijadikan cerita, hari tu En. Suami terlupa tukar CD minah ni pada malamnya. Akibatnya, melecetlah anu si minah ni. Dan akibatnya juga, keesokan harinya bila dia dihantar ke rumah nekmanya, tiba-tiba dia cakap dengan atuknya “Aimee taknak pakai pampers. Sakit….” Mula-mula FIL sia risau jugak. Iyalah.. Buatnya dia kencing merata-rata.. Hah! Kan susah? Tapi, amazingly, dia tidak ada terkencing pun sepanjang hari dia di rumah nekmanya. Pandai pulak tu cakap bila dia mau ke toilet, sampailah ke malam bila dia balik ke rumah.


Dan baru lebih kurang seminggu ni, dia baru-baru betul mahu gunakan toilet seat untuk buang air besar mahupun kecil. Sebelum ni kencing berdiri, buang air besar pulak pakai pampers (sabar jaklah!).

Kalau cakap pasal tandas yang toddler’s friendly, sia suka tandas di Jusco Midvalley (Midvalley lagi!). Hari tu sia keluar seharian dengan kawan baik sia si Sue ke Midvalley. Masa tu sia angkutlah anak-anak sia yang 2 orang ni. Makanya sudah tentulah, si Aimee ni keluar tidak memakai pampers kan… Tapi, sia memang tidak mengalami masalah yang besar bila dia mau buang air besar atau kecil. Sebab toilet Jusco ada mini toilet bowl! Yeay! Sangat cute ok! Aimee memang suka dengan mini toilet bowl tu. Senang gilak dia buat bisnesnya! Si mama pun happy yeay!


Yang kurang best pasal perkembangan Aimee sekarang ni, dia obes! Yang ni sia risau ok! Dia tu sudahlah tidak berapa suka makan buah dengan sayur. Sayur yang dia makan cuma bayam. Yang lain-lain, dia makan kalau sia yang suap jak. Kalau dengan orang lain, semua dia tolak. Aduilah…. Pening kepala mak!



Akeel:

Akeel pulak sekarang sudah boleh makan solid food. Jadinya, sia sekarang sentiasalah akan berada di dapur sediakan makanannya (sebab tu kamurang akan tengok entry-entry seterusnya ni sia akan update pasal makanan. Hehehhehe)


Akeel ni sia kategorikan sebagai lambat jugak menerima solid food. Sia mula kenalkan dia dengan solid ni masa umurnya 6 bulan. Dalam tempoh sebulan tu, semua makanan dia tolak. Siap cebik mulut hokay! Sabar jaklah…

Tapi, alhamdulillah, masa dia umur 7 bulan, dia sudah boleh terima semua makanan yang disuapkan ke mulutnya. Tidak banyak, sikit dia makan jugak.


Setakat ni, dia makan bubur nasi, lobak, bunga kobis, brokoli dan ayam. Sia masak bubur tu campur sikit minyak zaitun. Sarapan pulak, dia makan labu, apple dan pisang. Semuanya masih dalam bentuk puri…


Perkembangan fizikal pulak, dia sudah boleh duduk bersokong, pandai tepuk tangan, pandai lambai tangan main-main, dan yang paling dramatik, pandai marah kalau mamanya dukung kakaknya. Sudah pandai berebut kasih sayang la pulak. Like kakak like adik betul budak 2 orang ni.


Tapi, yang bestnya, dia jugak sudah pandai main dengan kakaknya. Syiok betul tengok bila diorang bergurau manja! Ketawak beriya-iya terkekek-kekek budak kenit ni. Happy betul rasa hati ni. Hilang semua penat bekerja seharian tengok gelagat diorang 2 orang ni tau!


Sia dengan En. Suami seriously happy and feel so blessed! Syukur ya Allah!




6 orang pot pet on "Kid's Update"

JieJ on April 13, 2012 at 8:52 AM said...

Ya ampun...comelnya anak2 mu MG..mcm mau dicubit2 pipi dorang..hehe..

mama glam on April 13, 2012 at 9:04 AM said...

Jiej: Tembam kan? Menurun sama ayahnya semua.. hahahahha....

Faez said...

akak. Super Cute ur babies!! adoiii.. macam donut Big Apple..yumyum. Kirem cubit ye dgn 2-2 nih..!!! GERAMMM.

ninieZUERYANNIE on April 13, 2012 at 10:43 AM said...

tiba2 rs nak jumpa budak 2org ni.. geram laa.. mmmuahh 2-2!

mama glam on April 13, 2012 at 1:03 PM said...

Faez: Hahahhaha... Bolehlah akak makan dua2 ni! I like Big Apple Donut!

mama glam on April 13, 2012 at 1:04 PM said...

Ninie: Tuhlah... Bilalah kita nak jumpa ni ye ninie?

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery