Wednesday, March 7, 2012

Poligami



Erk! Tiba-tiba pulak tajuk entry tu poligami eik!

Huhuhuhuhu.. Sebenarnya, kemarin dengan hari ini, entahkan kenapa, sia termasuk dan terdengar perbincangan mengenai poligami.

Sebelum ni, sia ni kalau dengar jak poligami, dalam kepala ni mesti perkara negatif yang bermain. Mungkin adalah jugak yang terfikir sudut positifnya. Tapi, jarang sekali.

Bila pagi ni sia terdengar pengalaman daripada salah satu pemanggil hot fm pasal mengapa dia berpoligami, terpanggil pulak sia untuk tulis pasal isu ni.

Mengikut kata pemanggil yang sia dengar tadi, dia mempunyai 2 orang isteri. Isteri keduanya seorang bekas GRO. Dia kenal bekas GRO ni bukan di kelab malam ya kawan2. Dia kenal perempuan ni di kedai makan. Jadi, menurut ceritanya, dia berkahwin dengan perempuan ni bertujuan untuk membawa semula perempuan tersebut ke jalan yang benar. Dan dia jugak bertuah kerana isteri pertamanya memberikan green light dan menyokong niat baiknya. Dan Alhamdulillah, sekarang bekas GRO yang dikahwininya telahpun berubah ke arah kebaikan. Isteri pertamanya juga memainkan peranan yang penting dalam membantunya membimbing isteri keduanya. Dan disebabkan itu, dia mengaku yang sayangnya terhadap isteri keduanya makin bertambah dari sehari ke sehari.

Ok, itu cerita pasal pemanggil hot fm…

Yang perbincangan kemarin pulak, ada beberapa orang rakan sekerja yang telah berusia berbincang pasal isu berkahwin lebih daripada 1 ni. Cadangan diorang, bila usia menginjak lanjut dalam usia 50 macam tu, atau akhir 40-an, berkahwinlah lagi seorang. Tapi, ini baik untuk lelaki yang mengambil skim pencen sahaja.

Alasannya?

Dengan niat yang baik apabila sudah tiada (meninggal) kelak, sekurang-kurangnya duit pencen boleh disedekahkan kepada isteri yang baru dikahwini itu, dan kalau mempunyai anak dengan isteri yang baru itu, sekurang-kurangnya pencen itu tidak akan terputus sampailah si isteri baru meninggal dunia dan si anak berusia 21 tahun.

Hmmmm…. Mendengarkan kedua-dua alasan ni membuatkan minda sia terbuka sedikit. Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii………

Hah! Tapi mesti mau panjang ok! Dengan alasan perkahwinan kedua itu bukanlah berlandaskan nafsu semata-mata. Yang penting niat untuk membuat kebaikan tu yang mesti didulukan. Tang ni, hati masing-masing sahaja yang tahu. Kalau menipu, memang susah untuk dikesan. Lepas tu, yang paling penting, jangan menipu isteri pertama! Kalau niat tu memang baik, tidak mungkin menipu akan dipilih sebagai jalan keluar untuk berkahwin untuk kali yang kedua. Pada yang telah lama berumahtangga, takkanlah tidak kenal pasangan masing-masing. Jadi, menipu isteri adalah bukan jalan penyelesaian terbaik kalau mahu hidup harmoni dalam berumahtangga.

Macam kes pemanggil hot FM tu. Dia sangat bertuah sebab perempuan yang dipilihnya memang perempuan yang mahu kembali ke jalan yang benar. Buatnya perempuan yang dipilih tu sebenarnya penipu? Hmmmm… Susah untuk dinilai hati manusia kan? Dan dia juga bernasib baik sebab isteri pertamanya seorang yang memahami.. Dan yang paling penting, dia sendiri adalah seorang yang boleh membimbing ke jalan yang benar. Bukan setakat tahu hukum hakam lelaki boleh berkahwin empat dan syurga isteri berada di bawah tapak kaki suami. Tetapi, dia juga tahu hukum hakam Islam yang lainnya. Senang cerita, kalau baca al-Quran pun tajwid tunggang langgang, solat 5 waktu pun entah ke mana, lupakanlah niat tu konon berkahwin dua untuk membimbing. Baiklah awak tu bimbing diri sendiri dulu la yaaaa… Sedorlah diri tu sikitttt....

Macam kes kedua pulak, sia percaya niat diorang adalah untuk menolong wanita-wanita yang susah. Yang kes macam ni, memanglah baik kalau berkahwin dengan perempuan janda anak ramai ka, ataupun, perempuan daripada keluarga susah ka. Kalau macam kes janda, sekurang-kurangnya mengurangkan beban janda itu dalam membesarkan anak-anak dengan duit pencen si Allahyarham. Yang si perempuan keluarga susah pulak, sekurang-kurangnya duit pencen si Allahyarham dapat memberi jaminan kehidupan pada si perempuan susah. Tapi, kes macam ni pulak, haruslah si lelaki berusia tu pun masa hendak berkahwin tu memang mampu dari segi kewangan. Jangan pulak dia anak bini pun sebenarnya cukup-cukup makan, sibuk-sibuk pulak berkahwin lebih daripada seorang. Itu mencari bala namanya oi!

Dan kalau tanya sia sendiri, sia buat masa ini mungkin belum bersedia dari segi mental untuk terlibat dengan poligami. Tapi, kalau itu ketentuan-Nya, sia mungkin akan redha tapi sekali lagi, dengan SYARAT, En suami tidak menipu. Maksudnya, kalau memang sudah berniat (atau telah terniat walau barang sekelumit), cakap siang-siang. Tolonglah jangan buat kejutan. Karang, ada pulak dapat kejutan karang… Hahahhahahha….

Jadi, apa yang penting dalam hubungan berumahtangga pada sia, adalah KEJUJURAN.

Lepas tu, kena ingat, bukan senang seorang perempuan hendak menerima kehadiran perempuan lain sebagai madunya. Boleh dibilang dengan jari yang mampu redha. Yang lainnya, kebanyakannya terpaksa. Maka, terjadilah patutnya dapat payung emas, tidak pasal-pasal jadi calon-calon ahli neraka. Kalau sia sendiri, kalau sudah hati tidak redha, daripada jadi calon ahli neraka, baiklah sia angkat kaki dan memilih untuk hidup sendiri bersama anak-anak.


0 orang pot pet on "Poligami"

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery