Monday, May 9, 2011

Selamat Hari Ibu!



“Mother’s day bile ek?arini ke esok?ada apa2 nk share beli or kamu ada nk buat apa2 kek ke?hehe”


Dapat SMS ni daripada satu-satunya adik ipar yang sia ada tengahari Sabtu hari tu… Dan dan tu dalam hati berbisik ~Oh ya lah, besok Mother’s Day~ dan terus reply:

“Esok. Kamu ada plan nk beli pape ke? K misah nk buat kek hari ni. Klu nak, boleh celebrate mlm ni. Amcm?”

Dan dibalas dengan beberapa SMS yang menandakan kami berdua setuju pot luck bawak makanan untuk menyambut Mother’s Day di rumah mertua sia sabtu malas yang lepas.

Sambil-sambil berbalas SMS tu, terfikir jugak dalam hati ~teruknya aku ni tak ingat esok Mother’s Day~ Serius! Kalau kamurang mahu tahu, sia ni selalunya nampak macam manusia tidak punya perasaan.. Mana tidak, dalam hidup ni, yang sia ingat, hanya tarikh lahir sia, En. Suami dan anak sia si Aimee tu saja. Tarikh hari lahir adik-adik sia yang 2 orang tu pun sia ingat jugak. Tapi, entah macam mana, tahun lepas boleh pulak terlupa… Tarikh-tarikh yang lain, kalau bukan En. Suami yang ingatkan, memang haram sia lupa!

Sebenarnya, bukan sia tidak mahu ingat dan tidak mahu celebrate, tapi memang sudah ditakdirkan kepala sia ni memang susah untuk ingat tarikh-tarikh ni semua. Dan jangan terkejut, semenjak kahwin pun sia pernah hampir-hampir terlupa tarikh ulangtahun perkahwinan kami tau! (ok! yang ini memang gilak!)

Dan pasal celebration pulak, pada yang mana pernah baca blog sia yang lama, mesti tahu sia ni memang manusia yang tidak berapa dikurniakan dengan perasaan excited untuk celebrate apa-apa event. Jadi, memang sia ni kalau tidak ada penggerak (macam kes di atas, adik ipar sia lah jadi penggeraknya), memang jangan haraplah sia ni akan jadi penggerak untuk plan celebrate satu-satu event tu. Sampaikan, sambutan birthday Aimee tahun lepas pun, mertua sia yang terpaksa cadangkan pada sia untuk celebrate di rumah diorang. Teruk ar sia ni?

Tapi, apa-apa pun, bukan bermakna sia tidak hargai keluarga atau kawan-kawan yang ada di sekeliling sia. Sia sangat-sangat hargai! Cuma, sia tidak pandai tunjukkan.

Jadinya, kepada mamak, mama, nenek, opah, makcik-makcik, kawan-kawan yang telah menjadi ibu dan bakal menjadi ibu dan ibu-ibu yang membaca blog sia ni,

SELAMAT HARI IBU kamurang!

Semoga kita semua diberi kekuatan dan kesabaran untuk terus berusaha menjadi ibu dan isteri terbaik kepada anak-anak dan suami kita. Hargailah nikmat yang tidak semua orang boleh kecapi ini selagi hayat kita dikandung badan… Mudah-mudahan kita mampu menjadi ibu yang diidam-diamkan oleh anak-anak kita sehingga ke akhir hayat kita… Aminnnn….


Oh ya! Malam tu apa yang sia bawak ke rumah mertua sia?

Sia bawak Kek Oren dengan Cream Cheese Frosting dengan Pizza Home Made.. Hehehhehe…. Jangan ada yang buat muka terkezut dengar Mama Glam buat kek ar? Betul ni tau! Semangat sia cari resepi dan buat ni. Kalau tidak percaya, tanya En. Suami sia! Dan alhdmulillah, kek tu laku lah jugak malam tu. Tidak tahulah sama ada kek tu laku sebab memang menjadi, atau sebab malam tu hanya kek itu saja yang ada, jadi semua orang terpaksa makan! Hahahahahaha… Tidak kisahlah! Janji kek tu sudah lenyap daripada pandangan sia pada masa sia menulis entry ni… Hehhehe..

Jadi, here goes the recipe. Sia ambil daripada blog En. Mat Gebu yang glamourous tu!


BLENDED ORANGE CAKE
- Kos: Lebih kurang RM15.00 (boleh makan untuk 7-8 orang)

Bahan-bahannya:
1 biji orange
1 cawan gula perang
3 biji telur gred B
2 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan ayak)
1/2 cawan mentega cair
1/2 cawan minyak jagung
Secubit garam

Cara membuatnya:
1. Oren dicuci dan lap kering, hiris kulit oren tadi, ambil bahagian kuning sahaja. Kemudian ambil isi oren, buang urat2nya. Ketepikan.

2. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci dengan mentega , alas dasarnya dengan kertas minyak. Mat guna acuan silicone. Ketepikan. ~Sia guna tin saiz 10.5 inci dan lenser dengan mentega sajaaaa...~

3. Dalam alat pengisar makanan atau blender, masukkan oren, gula, mentega cair, minyak masak dan telur, kisar hingga semua sebati halus dan sebati. Tuang dalam satu bekas. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil digaul hingga sebati dan tepung habis.

4. Tuang dalam bekas tadi dan bakar selama 40 minit hingga 1 jam, bergantung pada oven masing2 ~sia bakar hari tu setakat 20-25 minit saja sudah masak lorrr. Sebab tu sia cakap tidak tahu samada kek ni jadi ka tidak.. Huhuhuhu…~ Sejukkan kan atas jaringan sebelum dihidangkan...


Dan untuk frosting, sia ada google dan jumpa macam-macam resepi. Tidak ada yang betul-betul sia ikut 100%. Jadi, sia buat kesimpulan dan buat keputusan berani mati dengan come out dengan resepi di bawah ni:


ORANGE CREAM CHEESE FROSTING

Bahan-bahannya:
250gm cream cheese
¾ cawan gula halus
50gm mentega
2 sudu besar Sunquick perisa oren

Cara-cara membuatnya:
Pukul semua bahan sampai agak-agak kembang dan gebu. Siap untuk di frost kan ke kek!

Alhamdulillah! frosting tu menjadi walaupun sia pukul tidak guna mesin. Guna tangan tau! Lenguh tangan mak! tapi, berbaloi-baloi! Sedap (Masuk bakul angkat sendiri! hahahahahha!)



Jadi kamurang, selamat mencuba ya!


5 orang pot pet on "Selamat Hari Ibu!"

ninieZUERYANNIE on May 9, 2011 at 4:55 PM said...

waaa, buat kek!!!! Nak rase~~

Happy Mothers Day mamaGlam!

mama glam on May 10, 2011 at 8:47 AM said...

Alo Ninie... Dah habis... Nanti2 lain kali kalau kita buat lagi kita bagi ninie rase k! Shian pulak kat mak buyung ni

ninieZUERYANNIE on May 10, 2011 at 10:31 AM said...

hehehe, saje je.. =)

mama glam on May 10, 2011 at 10:36 AM said...

Ninie: Xpe, kalau buat lagi, kita bagi kat Ninie.. Tu pun kalau tak dalam pantang lagi la yerk (nampak sangat entah bila2 lah si mama glam ni nak buat lagi tu!)

Unknown on May 10, 2011 at 12:43 PM said...

nanti aku nak buek juga la..

akan ku beli oren sebiji.. hahahaha

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery