Wednesday, May 25, 2011

Resepi Ketupat Sotong


Huish! Huish! Dongan sudah bagi resepi ketupat sotong Mok dia lah… Kalau sempat memang kena cubalah hujung minggu ni… Siap janji bagi dia rasa lagi tu… Walaupun sia tahu mesti rasa dia tidak akan sama macam Mok dia buat, tapi, sia tetap bersemangat untuk mencuba resepi Mok dia.. Hehehehhe… Tq la ngan sudi melayan karenah kawan ko yang sorang ni… Nanti kalau aku jadi buat weekend ni, aku bawakkan ko hari Isnin k!

Sebenarnya, hari tu sia ada borak-borak pasal makanan Kelantan dengan Wani masa dalam perjalanan ke pejabat. Masa tu lah tiba-tiba teringat Dongan cerita pasal betapa sedapnya ketupat sotong… Dan dan tengahari tu cari resepi. Call Dongan, dia tarak angkat pulak. Jadiknya, mintak tulun En. Google lah… Dapatlah macam-macam resepi ketupat sotong ni.. Ada yang masin, ada yang manis, ada yang pedas.. Sudah! Mulalah kepala pening mahu pilih resepi yang mana satu… Pening pening pun, sia ambik jugak semua resepi.. Hehhehehhe…

Balik rumah, study semua resepi.. Lepas tu, pilih resepi ketupat sotong yang manis, dengan alasan buat teori sendiri ~Makanan orang Kelantan kan selalunya manis-manis… So, mungkin inilah yang terbaik!~ Lagipun, resepi yang sia pilih tu adalah yang termudah sekali! Memang dasar orang pemalas kan….

Jadi kamurang, mari sia kongsi dulu resepi ni sebelum sia mencuba resepi ketupat sotong Mok si Dongan tu ya!


RESEPI KETUPAT SOTONG (Resepi cilok dari myresipi)
Kos: RM19.00 (boleh makan untuk 4-5 orang) – Sia buat 1/5 daripada resepi saja

Bahan-bahan:
10 ekor sotong sederhana besar
1 cawan beras pulut
2 cawan santan sederhana pekat
1 keping gula melaka
sedikit garam
gula secukupnya
sehelai daun pandan
10 batang lidi- 3-4cm panjang

Cara-cara:
1. Bersihkan beras pulut. Rendam dengan santan selama 30 minit. Toskan beras. Santan bekas rendam beras tu dimasukkan ke dalam periuk.
2. Bersihkan sotong. Keluarkan kepalanya.
3. Isikan beras pulut ke dalam sotong 1/3 penuh. Tutupkan dengan kepala sotong. Cucuk dengan lidi supaya kepala tak tercabut. Masukkan ke dalam periuk yang ada santan tadi.
4. Masukkan garam, gula melaka dan daun pandan. Masak sehingga pekat.
5. Ambik sikit kuah tadi dan rasa sama ada dah cukup manis atau tidak. Kalau belum manis bolehlah ditambah dengan gula.

Dan hasilnya….


Sedap! Tapi, sia tidak boleh makan banyak, angin wooooo! Sayang sebab badan sia memang tidak tahan makan pulut. Tapi, sekurang-kurangnya, sia sudah mencuba! Lain kali orang cerita, boleh imagine kesedapannya... Hehehehhe….

Dan sebenenarnya kan kamurang, ada cerita di sebalik pembikinan ketupat sotong ni…

Hari tu, sedang-sedang sia masak, masa tu baru perasan sia tidak ada stok daun pandan. Jadinya, mintaklah jasa baik En. Suami tolong belikan di kedai bawah rumah kami tu. Dan entahkan apa malangnya, kedai tu pun sudah kehabisan stok daun pandan. Jadi, apakah yang sia guna untuk menggantikan daun pandan tersebut? Jeng jeng jeng…….

Sia gantikan dengan 1 sudu kecil esen vanilla…. Hahhahahahha… memang tidak boleh blah lah! Disebabkan itu, sia memang tidak makanlah kuah ketupat sotong tu… Pelik wei rasanya walaupun sedap… Imagine lah sotong dimasak guna esen vanilla... Euw! Jadinya, sia setakat baham ketupat sotong tu jaklah…

Hmmmm…. jadi, kalau jadi buat guna resepi Mok si Dongan ni, sia akan pastikan pisang tidak berbuah 2 kali, daun pandan harus ada! Kalau idak, merasa lah ko Ngan ketupat sotong ber esen vanilla… Muakakakakka....

0 orang pot pet on "Resepi Ketupat Sotong"

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery