Friday, April 22, 2011

Mama glam bukan penggemar coklat tau!


Selalunya coklat akan dikaitkan dengan perempuan, perempuan dikaitkan dengan coklat. Senang cerita, kebanyakan lelaki sering menggunakan coklat sebagai umpan untuk memenangi hati wanita atau memujuki hati kawan perempuannya..

Tapi, bagi sia, sia adalah bukan seorang perempuan yang tipikal seperti itu. Pada yang tidak tahu, sia bukanlah seorang penggemar coklat yang tegar. Bukanlah jenis yang kalau sia merajuk, dapat coklat akan membuatkan sia cair dan reda.

Teringat pulak suatu masa dulu… masa uni.. Ada seorang budak lelaki (tidak ingat siapa lah) memberikan sia coklat Cadbury. Tapi, seingat sia, budak lelaki itu bukanlah teman lelaki sia… Baru mahu hendak mengorat ka apa ka… Ah! Tidak ingat! (Ouhhh.. laku jugak ko dulu-dulu ya mama glam sampai kau tidak ingat siapa si lelaki itu! Itu semua dusta! Ka orang itu adalah En. Suami ya? Hhahahhahha… Serius lupa!). Ok, mula melalut di situ ya!

Cakap pasal coklat tu. Disebabkan sia ni bukan seorang penggemar coklat, makanya duduklah cokat tu diam di atas meja untuk tempoh masa yang lama sebelum di ngap beramai-ramai. Sebab utama sia tidak menyentuh coklat tersebut adalah, hanya disebabkan coklat itu adalah plain coklat tanpa kacang! Ya! Sia memang kurenggggg dengan coklat yang tidak ada kacang. Kalau suruh sia beli guna duit sendiri, memang tidaklahhhhh!!!!!!!!!!!

Kalau ada kacang sekali kan sedappp!


Dan sia juga tidak suka coklat yang ada caramel di dalamnya. Sia tidak suka rasa caramel yang terlalu manis. Melekat tu rasa manis di lidah! Sia memang bukan pencinta makanan yang terlalu manis lah…

Macam coklat-coklat yang di bawah ni.. Semua-semuanya nampak sedap kan? Tapi, sia memang kurenggg lah... Manis yang amat dong!





Wah! Memilih kau ya mama glam! Kau lupa dulu betapa masa kau kecil bukan main susah untuk kau dapat makan coklat. Jangan cakap coklat plain, coklat ding dang yang murah tu pun susah tau!

Coklat kegemaran masa kecik-kecik.. Best tu, ada mainan macam-macam dalam tu...

Ya! Ya! Masa kecil-kecil dulu, memang bukan mudah untuk sia dapat senang-senang makan coklat. Paling-paling pun dapat makan aiskrim yang bersalut coklat. Namanya coklat bar, sorry! Paling-paling, mamak atau bapak akan belikan coklat ding dang atau tora saja. Cadbury? Ouhh! Apa tu? Memang tidaklah… Mahal tu…. Kalau dapat makan aiskrim drumstick perisa coklat setahun sekali pun (masa raya la tu. Itupun guna duit raya) sudah cukup baik tau! Itu kira bonus tahunan la tu.

Menginjak ke masa uni pulak. Kadang-kadang outing, dapatlah beli coklat TANGO perisa almond. Masa tu, walaupun sia bukanlah penggemar coklat, sia sukakan TANGO Almond ni sebab diorang tidak kedekut almond! Gila banyak biji almond dalam tu. Tapi, yang saiz besar jaklah. Yang bar kecik-kecik tu, sorry! Tidak layan ok! Wah! Angkuh nampak! Hehehhehe.. Elleh! Masa tu, bar yang paling besar tu pun baru harga dalam RM3++.. Lebih murah daripada medium size untuk bar Cadbury atau Van Houten atau Vochelle... Ouh, tapi kalau sia dapat coklat plain Van Houten atau Vochelle free daripada kawan-kawan, sia suka tau! Sia suka rasa coklatnya. Sedap daripada Cadbury! Dasar kedeks!

Semakin dewasa, sia dikenalkan pulak dengan Ferrero Rocher. Woh! Siapa tidak suka Ferrero Rocher beb! Semenjak itu, coklat-coklat yang lain tidak pandanglah.. Amboi bongkaknya! Fuish! Sedap tu! Jadinya, tiap-tiap kali merajuk, sia akan paksa En. Suami yang pada masa tu hanya teman lelaki untuk belikan coklat ni. Tapi, lepas tu, dia jugak yang akan kebas. Beli 3 bijik, sia makan sebijik, dia makan 2 bijik. Ceh! Patut badan 2 kali ganda daripada aku! (Errrr… sayang abang! ~Bodek baik punya!~)

Masa kami kawin pun, hantaran memang tentu-tentulah Ferrero Rocher kan? Sia bagi En. Suami Ferrero Rocher coklat, dan sia paksa En. Suami bagi sia Ferrero Rocher kelapa. Errrr.. Kamurang tahu tidak coklat ni yang mana 1?

Ala… yang macam gambar di bawah ni…


Sedap tau coklat ni! Tapi, En. Suami tidak suka… Itu lagi bagus, tidaklah dia asyik pow saja! Hahahhahha…

Jadi, semenjak berkenalan dengan Ferrerro Rocher, kami laki bini memang kalau ke Langkawi atau ke JB (The Zone) akan pulang dengan coklat-coklat ini sajalah. Dan kalau baik sikit, kami akan pulang dengan Daim sebungkus, Kit Kat sikit dan mungkin Toblerone sebatang dua… Yang lain-lain, semua kami penuhkan bakul dengan Ferrero Rocher. Dan selalunya, seperti biasa, En. Suami akan habiskan 2/3 daripada cokat-coklat tersebut. So, bahagian sia setakat 1/3 sajalah.. Errrr.. tapi, sekarang ni bahagian sia yang 1/3 pulak terpaksa dikongsi dengan si minah cilik tu.. Nasib.. nasib… Huhuhuhu..

Tapi, kan semenjak pregnant ni, entahkan kenapa sia macam tiada keinginan untuk memakan coklat walaupun ianya adalah Ferrero Rocher. Sampaikan, hari tu kami terpaksa membuang coklat Ferrero Rocher dan Daim kerana ketamakkan sia. Punyalah sia tamak tidak kasi En. Suami makan bahagian sia.. Makanya, sia simpan dan simpan (kesian En. Suami asyik terpaksa pandang saja coklat tu), dan akhirnya masa sia memang sedar yang sia memang tidak akan memakan coklat tersebut, sia bagi green light ke En. Suami suruh dia makan. Tapi, coklat tu sudah masuk angina a.k.a lemau! Sayang betul!


Eh! Panjang pulak entry ni. Sebenarnya kan, sia buat entry ni sebab sia mahu bagi tahu sesuatu…. Hari ni kan, pagi-pagi sia ada terbau ala-ala macam bau vanilla musk macam tu. Bau-bauan tersebut telah membuatkan sia berasa macam pening-pening. Bila pening-pening tu, tiba-tiba sia terasa macam mahu makan coklat. Jadi, sia telah membeli coklat Kit Kat dan Cadbury. Tidak puas dengan itu, sia beli pulak coklat Cadbury Picnic yang ada caramel tu, walaupun sia tahu sia tidak suka makan caramel.


Tapi kan… kamurang tahu? Sia tidak sangka Cadbury Picnic itu sedappppp!!!!!!!!!!!


Tengok betapa banyak kacang dalam tu!!!!!!!!!

Ataukah ini adalah kesedapan disebabkan pembawakan budak? Ataukah memang coklat tersebut sedap? Ataukah disebabkan bauan vanilla musk itu menyebabkan Cadbury Picnin itu sedap?


Perghhhh!!!!!!!!!! meleleh siot!!!!!!!!!


Disebabkan itu, selepas lunch tadi, sia telah menelan 2 biji Cadbury Picnic! Dan… sia macam terasa mahu beli lagi lah!!!!!!!!!!! Tolong! Sia takut kerana coklat kan kandungan gulanya tinggi!!!!!!! Takut kalau berat badan naik mendadak dan terpaksa minum air gula!!!!!!!!!! Appoint klinik minggu depan oi!

Hmmphhh! Sia akan berusaha untuk tidak membeli Cadbury Picnin tersebut sehingga appoint klinik hari ISnin ni.. Ah! Tolong aku ya Allah! Bagi aku kekuatan untuk menahan godaan Cadbury Picnic ini! ~Lagipun, duit dalam poket aku ni ngam-ngam untuk makan minum sampai hari ISnin ni saja woooo~ Ah! Kantoi! Shhh!!


2 orang pot pet on "Mama glam bukan penggemar coklat tau!"

aishah zaharin on April 23, 2011 at 7:00 AM said...

coklatpicnic faberet akak kat utm. ala2 makanan tambahan gitu. :)

comellah pembawakan budak aweng. ;)

mama glam on April 25, 2011 at 2:00 PM said...

k aishah: nampak sangat aweng ketinggalan... ingatkan semua yang ada karamel x sedap... orang dah lama dok syok kat coklat tu sampai dah nak termuntah, aweng plak baru nak war-warkan kat orang yang coklat tu sedap... sangat loser!

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery