Monday, April 25, 2011

Kegawatan ekonomi mengajar kita untuk berjimat tahu?


Kadang-kadang kan, ada baiknya bila hujung bulan duit ala-ala cukup makan. Errrr… salah salah! Memang sangat-sangat cukup-cukup makan!

Disebabkan kami laki bini memang banyak menghabiskan duit baru-baru ini (siapa yang baca entry-entry sebelum ni, tahulah kenapa), makanya sementara menunggu gaji pada hari ini, kami laki bini memang pening kepala… Sebab, duit memang sangat-sangat cukup makan…. (Ish! Tidak malunya si mama glam ni reveal dia tidak ada duit!)…. Uwaaaaa!!!!!!!!!! Sia mengaku, ini semua juga adalah disebabkan sia si mak buyung yang tidak sedar diri… Bukan salah En. Suami walaupun sebenarnya dia pun salah sebab dia membazir duit untuk rokoknya itu! (Hmmphhh!)

Siapa suruh masa ada duit asyik membazir makan makanan yang mahal-mahal? Gerai Kelantan tepi jalan tu tidak kau pandang sampai terpaksa dia tutup kedai! Ihihihihi, tobat sudah!

Siapa suruh masa ada duit asyik membazir beli shawl dengan baju? Errrr… Yang ni sebab shawl kaler tu takdak dalam stok lah… Errrr… Baju tu pulak murah yang amat, siapa boleh resist?

Senang cerita, siapa suruh tidak beringat masa senang hari tu?

Uwaaaa!!!!!!!!!! Jangan ditanya lagi!!!!!!!!! Sedih kalau mengenangkan era kepokaian di hujung minggu baru-baru ini!!!!!!!! Tidak pernah kami laki bini ditimpa kepokaian sebegini rupa. Mahu korek simpanan Amanah Saham, Sabtu Ahad mana bukak!!! Lagipun, hari tu pun baru lepas korek gila-gila! Uwaaaa lagi sekali!

Memandangkan sia ini telah dilantik sebagai home minister merangkap financial minister secara tidak rasminya oleh En. Suami, maka adalah menjadi tanggungjawab sia untuk memastikan duit yang ada digunakan dengan sebaik-baiknya. Janji semua orang dapat makan minum yang cukup sepanjang weekend hari tu… Pandai-pandai engkau lah mama glam mahu buat macam mana…

Hari Sabtu pagi tu, kami laki bini makan nasi lemak daun pisang sedap AU4 berlaukkan paru dan daging makcik Temah… Situ pun sudah habis RM10! Tidak sedar diri betul laki bini ni!

Balik-balik tu, menteri kewangan baru sedar duit betul-betul tinggal ciputttttt… Jadinya, plan B perlu dilancarkan. Makanya, rajinlah si home minister berkunjung ke kedai runcit membeli barang keperluan untuk dimasak pada tengahari dan malamnya. Merasalah anak beranak tu makan ayam bakar dengan sayur sawi masakan si mama.

Keesokkan harinya pun sama. Semuanya home made food. Yang paling terror, daripada sarapan pagi sampai ke malam ok! En. Suami pun terkejut! Siap masak nasi goreng sempoi dengan cekodok bawang. Nasi baik anak beranak tu kenyang. Kalau tidak, mahu pening kepala si minister ni memikirkan apa lagi yang mahu dimasak menggunakan bahan-bahan yang telah sedia ada di rumah tu… Huhuhuhuu….

Alhamdulillah, home minister telah berjaya melalui saat-saat kegawatan ekonomi dengan jayanya pada hujung minggu yang lepas. Hanya dengan berbelanja RM30, rakyat jelata tidak kebuluran malahan berasa sangat bertuah kerana kegawatan tersebut telah membuatkan dapur si mama berasap juga akhirnya!!!!! Siap si ayah cakap ke anaknya "Makan Aimee, Selama Aimee hidup, ini kali pertama Aimee dapat merasa mama masak sarapan tau" Cis! Sindir tidak ingat si En. Suami ni! Nasib makan habis! Kalau tidak....... Siaplah anak beranak tu dikurung di dapur dipaksa habiskan makanan! Hhahahahahha... Kejam gila tukang masak ni! Siapa suruh sindir tukang masak?

Hingga ke hari ini, terngiang-ngiang kata-kata En. Suami di suatu ketika masa sia sedang menyediakan makanan “Kesian mama.. Terpaksa masak walaupun tak rela” Huhuhuhu.... En. Suami memang sangat mengenali isterinya yang tidak berapa gemar memasak. Tapi, entahkan kenapa, hujung minggu yang baru-baru ini, sia memang sangat-sangat berbesar hati memasak untuk En. Suami dan si minah cilik, walaupun soalan sia yang bertanyakan En. Suami samada masakan sia sedap atau tidak setakat dijawab “Bolehlahhhhh…..” Hmppphhhh! Nasib baik si anak ada menjadi penyelamat apabila dengan lajunya menjawab “Sedappppp!!!!”. Samada dia faham atau tidak apa yang dia cakapkan, itu sudah cukup membuatkan hati si tukang masak berbunga-bunga.. Dan-dan terasa tidak sabar untuk memasak lagi di hujung minggu ini pulak.. Hehhehhe… Kita tunggu dan lihat… Itu azam sekarang lah… Hik hik hik…

Dan hari ini, leganya gaji sudah masukkkkkkk!!!!!!!!!! Terasa seolah-olah hampir lemas dan berjaya berenang-renang ke tepian... Nasib baik tidak sampai perlukan bantuan pernafasan mulut ke mulut daripada orang lain. Malu mak nyah! Dan serius sia cakap, pengalaman hujung minggu baru-baru ini betul-betul mengajar kami laki bini untuk lebih berhemah dalam berbelanja. Siap berazam untuk masak-memasak di hujung minggu selepas tragedi ni. Siap En. Suami offer "Bab-bab ayam serah pada ayah. Ayah boleh uruskan!" Iyolah! ayam tu kan makanan rujinya. Manakan tidak dia sanggup meng offer diri untuk menguruskan menu tersebut. Nasiblah hormon perempuan ayam tu belum nampak terkesan dalam dirinya... Errrrr... Iyakah? No comment!

Jangan ngomel banyak, si tukang masak yang bangga diri mahu tunjuk makanannya yang tidaklah se gah mana itu... Pada kamurang mungkin ianya hanya setakat menu biasa-biasa. Tapi, pada si mama glam yang hobinya bukanlah memasak, itu sudah bonus meletop kebaboooommm tahu?


Ayam bakar dengan sayur sawi goreng...


Zoom ayam bakar (1st eksperimen guna oven bakar ayam.. hehehehhe. Bagus! Lepas-lepas ni, tidak payah goreng ayam. Jimat minyak dan harapan yang paling tinggi, kuranglah En. Suami makan minyak! Dan yang paling penting, tidaklah lantai tu berminyak dek kesan gorengan ayam tu! Yippieee!)


Nasi goreng sempoi habis! (Ala-ala macam nasi goreng cina Restoran de Templer jak rupanya.. Minus udang dan sayur kacang panjang... kira oklah tu kan?... Hehhehehe)


Cekodok bawang, makan masa panas sedaplah... Sejuk kalu, no comment... Entah-entah lagi keras daripada batu. Nasib baik sempat habis sebelum sejuk.. hahhahahaha


Sardin, bayam goreng dan sup ayam sempoi


Minggu depan ulang menu yang sama agak-agak anak beranak tu muntah tidak? Hahahhahahaha.... Nasib kome berdua lah dapat tukang masak yang membosankan ni.... Janji makan perut kenyang sudah!


7 orang pot pet on "Kegawatan ekonomi mengajar kita untuk berjimat tahu?"

Unknown on April 25, 2011 at 2:20 PM said...

sedapnyaaaaaaaa...

ayam bakaaaarrrrr

ninieZUERYANNIE on April 25, 2011 at 2:42 PM said...

syabas mama aimee.. lepas nih mesti rs makin seronok ke dapur kan.. aimee comel, pandai ye bodek mama ckp "sedap".. tp budak2 mane pandai menipu.. mmg sedap la tuh.. (tepuk tgn kuat2.. yeay!!)

mama glam on April 25, 2011 at 3:30 PM said...

Mast: Ni masuk dalam list menu utk ko bila ko balik mesia nanti k! Rupa mcm best, rasa, kang ko balik baru bleh komen.. hehehhehe....

Ninie: hahahhahha.... gawat baru nak ke dapur eik... klu x, bapak sombong, asyik nak makan luar sesajer...

mana x buat hati cair eik dek kena bodek dgn anak sendiri...

melratm on April 25, 2011 at 3:51 PM said...

nasi goreng sempoi dan cekodok tuh mmg sedap.... wallaa....

senang citer, semua sedap laaa...
thanks mama..... :>

mama glam on April 25, 2011 at 4:29 PM said...

Abang: Elleh! Dah merajuk baru nak cakap sedap.. pigi dahhhhh! Nak ambik hati lah tu... Xpe, next week kita repeat menu yang sama. hah! Apa macam? Ada bran? Hahhahaha

melratm on April 25, 2011 at 4:46 PM said...

ada bran....

mama glam on April 26, 2011 at 9:48 AM said...

Abang: Jangan menyesal arrr!

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery