Thursday, April 14, 2011

Bagaimana untuk import entry di wordpress ke blogspot



Hari ini sia mahu berkongsi sedikit ilmu pasal meng import blog Wordpress ke blogger…

Pada yang tidak tahu, sia ni dulunya adalah seorang pembelog Wordpress yang tegar… Tapi, telah menderhaka disebabkan oleh beberapa faktor yang sia sendiri sudah lupa.. Apa daaaaa….

Sebenarnya, masa sia mula-mula bukak akaun blogspot ni, sia sudah import isi kandungan blog sia yang di Wordpress tu. Tapi, telah sia delete semuanya masa sia dok sibuk-sibuk beriya-iya teringin register untuk Ad sense. Ingatkan itu sebab musabab sia tidak boleh register Ad sense.. Rupa-rupanya tidak… Setelah menyesal, sia pun ingat mahu import baliklah semua entry yang telah di delete. Sekalinya, entah bagaimana sia boleh lupa pulak cara-cara mengimport blog Wordpress tu. Jadiknya, begitu lama, sia tiadalah entry-entry yang dari Wordpress tu.

Baru-baru ni, bila dok sibuk-sibuk cari checklist mengandung masa sia mengandung kali pertama dulu, barulah terasa macam Ah! Kan bagus kalau semua entry yang berguna dalam wordpress tu aku boleh bukak terus dari blog yang ada sekarang ni (blogspot)”. Hah! Lepas beberapa kali cuba, GAGAL! Aik! Pelik pulak den! Dulu macam senang jak.. Apa pasal sekarang susah? Asyik-asyik keluar error! Grrrrrrr!!!!!!!!!!!

Hampir naik angin, sia pun guna khidmat En. Google. Welll… siapa lagi yang boleh diharapkan kan? Sekali search, terus dapat link ini, dan keluarlah page di bawah ni.


“Hmmm.. betullah cara aku eksport blog tu… Tapi, apa pasal tarak boleh import di blogger pulak hah?" Ngomel sia dalam hati...

Godek punya godek… Lorrrr… Sebenarnya, sia sendiri yang tiba-tiba tidak paham bahasa bila baca page tu…. Sia dok cuba diget apa yang dimaksudkan oleh instruction yang No. 6 tu. Puaslah klik kanan pada fail yang sudah di save dan cuba membuka fail tersebut… Tapi, apa pasal butang browse tu tidak muncul-muncul hah? Macam mana mahu convert ni? Gggrrrrrrrrrrrrrrrrr!

Huish! Hampir naik angina jugaklah dibuatnya oleh kedaifan sendiri. Sekalinya, TING! Tiba-tiba otak macam berfungsi dengan lebih baik…. Lorrrrr….. Rupa-rupanya, browse fail yang sudah di save tadi di page converter tu… Hahahhahahha…. Sengal! Errrrr… Kamurang paham tidak apa yang sia cakap ni?

Ok ok…. Macam ni. Lepas kamurang sudah save fail worpress yang xml format tadi. Kembalilah ke page macam gambar di atas tadi. Lepas tu, tekan butang browse yang di instruction no. 6 tu. Then tekan butang convert, dan DONE! As easy as that! Kalau tidak faham jugak, tengok gambar di bawah ni ya…


Lepas berjaya convert, ikutlah arahan seterusnya ya! Dan tadaaaaa! Semua entry di dalam wordpress telah berjaya di covert kan ke blogspot. Yahoooo!!!!!!!! Selamat ber blogspot!


0 orang pot pet on "Bagaimana untuk import entry di wordpress ke blogspot"

Berapa hb?

Tik tok tik tok....

Page merujuk ke blog si mama glam

Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Kawan2ku

 

Am I Glam Enough? :P Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | Sponsored by Blogger Template Gallery